our present hypermetric society
Las ik in een tekst en in bedenk meteen dat het zo eigenaardig is dat door de uitvinding van de programmeerbare rekenmachine (beter bekend als computer) ons hele beeld van de werkelijkheid en het leven veranderd is. Een ‘toevallige’ ontdekking die het leven van de diersoort mens totaal verandert.
De binaire computer in combinatie met kapitalisme en neoliberalisme heeft er toe geleid dat wij mensen totaal de weg kwijt zijn, letterlijk verloren.
this is poetry
The quality of light by which we scrutinize our lives has direct bearing upon the product which we live, and upon the changes which we hope to bring about through those lives. It is within this light that we form those ideas by which we pursue our magic and make it realized. This is poetry as illumination, for it
is through poetry that we give name to those ideas which are – until the poem – nameless and formless, about to be birthed, but already felt.
Audre Lorde in Poetry Is Not a Luxury, 1985
Concrete art is abstract art that is entirely free of any basis in observed reality and that has no symbolic meaning
The term was introduced by artist Theo van Doesburg in his 1930 Manifesto of Concrete Art. The manifesto was published in the first and only issue of the magazine Art Concret. He stated that there was nothing more concrete or more real than a line, a colour, or a plane (a flat area of colour).
The Swiss artist Max Bill later became the flag bearer for concrete art organising the first international exhibition in Basle in 1944. He stated that the aim of concrete art is to create ‘in a visible and tangible form things which did not previously exist – to represent abstract thoughts in a sensuous and tangible form’.
Affirmatie
Het Negatieve keert niet terug. Het Identieke keert niet terug. Het Zelfde en het Gelijkende, het Analoge en het Tegengestelde keren niet terug. Slechts de affirmatie keert terug, dat wil zeggen het Verschillende en het Ongelijksoortige. /p. 436/
De eeuwige terugkeer elimineert dat wat hem onmogelijk maakt door op zijn beurt het vervoer van het verschil onmogelijk te maken. Hij elimineert de vooronderstellingen van de representatie, namelijk het Zelfde en het Gelijkende, het Analoge en het Negatieve. Want de representatie en haar vooronderstellingen keren maar één keer terug en niet voor altijd, waarna ze voor altijd worden geëlimineerd. /p. 438/
Deleuze: Verschil en herhaling