Itziar Okariz in Spaans Paviljoen
Deze kunstenaar zagen we vorig jaar reeds in de Tabakalera in San Sebastian.
Deze kunstenaar zagen we vorig jaar reeds in de Tabakalera in San Sebastian.
Motoyuki Shitamichi+Taro Yasuno+Toshiaki Ishikura+Fuminori Nousaku
Sterke opstelling met mooie film in fraai paviljoen. Lees er meer over.
Het eerste deel van het Milanese museum voor twintigste eeuwse kunst was weinig interessant. Het herinnerde me aan de Rotterdamse kunstacademie waar dit soort ouderwetse kunst onderwezen werd. Geen wonder dat ik het daar niet uithield, dat soort kunst is zoooo gedateerd. Modigliani, Balla, Severini, de Chirico, Manzoni, Fabro, Kounellis. Witte mannen, ook de favoriete doelgroep van de academie.
Gelukkig warden er twee tijdelijke tentoonstellingen van vrouwen die wel interessant waren, Renata Boero (foto boven) en Marinella Pirelli.
Een immens grote hal met daarin een mooie overzicht van het werk van een boeiende Indiase kunstenares wiens werk ik voor het eerst zag. Zorgvuldig samengesteld en ingericht.
Hoogtepunt van Milaan was Pirelli HangarBicocca, een paar grote hangars aan de rand van de stad waar hedendaagse kunst getond wordt.
In één van de hangars staat een groot werk van Anselm Kiefer permanent opgesteld. Kiefer is een dramatisch romantisch kunstenaar die na zijn verhuizing naar Frankrijk uitverteld bleek te zijn.
De eerste ruimte waar we in liepen was van Giorgio Andreotta Calò, een kunstenaar die ik nog niet kende en een prachtige installatie had gemaakt waarin hij eerder werken samengevoegd had. Film, objecten, sculpturen en prachtige muziek van BJ NIlsen.
En dan de hoofdreden om naar Varese te reizen, een aantal permanente werken van Robert Irwig.
Niet eerder zo veel werk van Dan Flavin bij elkaar gezien en dat in permanente opstelling in Panza Varese.