soul

‘Folds are in the soul and authentically exist only in the soul. That is already true for “innate ideas”: they are pure virtualities, pure powers whose act consists in habitus or arrangements (folds) in the soul, and whose completed acts consists of an inner action of the soul9 an internal deployment). But this is no less true for the world: the whole world is only a virtuality that currently exists only in the folds of the soul which convey it, the soul implementing inner pleats through which it endows itself with a representation of the enclosed world. We are moving from inflection to inclusion in a subject, as if from the virtual to the real, inflection defining the fold, but inclusion defining the soul or the subject, that is, what envelopes the fold, its final cause and it completed act.’
Deleuze, The Fold p. 23

‘Vouwen bevinden zich in de ziel en bestaan alleen authentiek in de ziel. Dat geldt al voor ‘aangeboren ideeën’: het zijn pure virtualiteiten, pure krachten waarvan de handeling bestaat uit habitus of ordeningen (vouwen) in de ziel, en waarvan de voltooide handelingen bestaan uit een innerlijke actie van de ziel (een interne ontplooiing). Maar dit geldt niet minder voor de wereld: de hele wereld is slechts een virtualiteit die momenteel alleen bestaat in de plooien van de ziel die haar overbrengen, waarbij de ziel innerlijke plooien implementeert waardoor zij zichzelf een representatie van de omsloten wereld schenkt. We gaan van inflectie* naar inclusie in een subject, alsof we van het virtuele naar het reële gaan, waarbij inflectie de plooi definieert, maar inclusie de ziel of het subject definieert, dat wil zeggen wat de plooi omhult, de uiteindelijke oorzaak en de voltooide handeling ervan.
*verbuiging

Scroll to Top