VRIJHEID

We hebben/kennen helemaal geen vrijheid, het kapitalistisch (joods-christelijk) systeem tolereert geen vrijheid. Hoe wij moeten denken en handelen, hoe wij moeten leven is vastgelegd in strikte richtlijnen. We moeten man of vrouw zijn. We kunnen geen kant uit.

Bij het lezen van To Have Done with the Massacre of the Body door Félix Guattari

art

is an escape and a being

the day after

waar de nederlandse* bevolking grotendeel voor meer zoönose pandemieën en lockdowns gekozen heeft ben ik nog in afwachting of ik de komende vier jaar vertegenwoordigd word.

*expres met een kleine n geschreven na het drama van gisteren

a life

Spinoza schreef al in de 17e eeuw dat enkel kennis over en inzicht in de Natuur tot blijheid leidt. Helaas lijken kennis en inzicht in het begin van de 21e eeuw nauwelijks een rol te spelen. Daar verbaas en erger ik me soms over maar ik lees ook Deleuze en weet dat enkel opbouwend denken toekomst biedt. Daarom ondertekende ik ook het pamflet ter ondersteuning van Bij1, de partij waarop ik vandaag stemde.

From now one,

there is no more before, nor after, merely “during”.
The time-space CONTINUUM is frozen in the corpse-like immobility of a kind of eternal present, or rather, in the eternal presentation of a voyage without movement, an ON-SITE journey during which the notion of departure and return has lost any gyratory sense; they coexist, coincide in a now devoid of here.

Paul Virilio in: The Desert, p. 107.

perceptie

De woestijn en de perceptie ervan, of de perceptie van Arabieren in de woestijn, kent ogenschijnlijk allerlei goetheaanse momenten. In het begin is er licht, maar dat wordt nog niet waargenomen. Het is eerder zuivere transparantie, onzichtbaar, kleurloos, vormeloos, onaanraakbaar. Het is de Idee, de God van de Arabieren. Maar de Idee, of het abstracte, is niet transcendent. De Idee strekt zich uit in de ruimte, ze is als het ware de Open Ruimte: ‘Verderop [bevond] zich niets dan heldere lucht’*. Licht is een opening die ruimte schept. Ideeën zijn krachten die langs bepaalde bewegingsrichtingen in de ruimte worden uitgeoefend: entiteiten, hypostase, maar geen transcendenties.

* T.E. Lawrence, Zeven zuilen van wijsheid.
Gilles Deleuze: Schaamte en eer: T.E. Lawrence. Uit Kritisch en klinisch.

STOTTER . ADEM

stotterend ademen, fluisterend ademen, schreeuwend ademen, verkennend ademen, levend ademen, stervend ademen. Dood uitgeademd. Adem is leven, vandaar wellicht de aandacht voor adem in meditatie, in yoga oefeningen, in beweging oefeningen. In zang en dans.

PLEIDOOI VOOR EEN LUIE DANSER

ribia pastrana santiago
Waarom virtuoos bewegen, waartoe het lichaam uitputten. Om mee te doen? Om de toeschouwers waar voor hun geld te geven?
Om iets uit te drukken met een lichaam kan het voldoende zijn te liggen.
Aanwezig te zijn, of niet.

– schreef ik bij het lezen van haar bijdrage aan de doos van De Appel, een andere bijdrage is NO MORE EFFORTS

This may or may not be a true story or a lesson in resistance

exhibition in a box
Een tentoonstelling in het kader van de Appel’s Curatorial Prgramme in tijden van Covid-19. Boite en valise. Old school print. Een welkome afwisseling in en periode waarin schermen en internet overheersend zijn. Een doos met drukwerk. Uitvouwbare posters, een catalogus, boekje, set prentbriefkaarten en een doos met A6 bibliotheek indexkaarten.
De samenstellers stellen nadrukkelijk dat het een doe tentoonstelling is. Het drukwerk is materiaal, te onderzoeken en gebruiken zoals de beschouwer goed dunkt. Of je nu intensief bestudeerd, posters uitvouwt en zelfs ophangt of de gesloten door contempleert. Het is jouw ervaring.

anonieme intellectuelen

Denkend over de lamlendigheid rond het Covid-19 virus in ons land kwam het in mij op dat er geen spraakmakende intellectuelen meer zijn in Nederland. Een premier die visie een vies woord vind wordt herhaaldelijk herkozen en krijgt in de tweede kamer nauwelijks serieus tegenspraak.
In De Groene verschijnen er nu kritische artikelen over de Corona aanpak, die een jaar na de start nog steeds in  crisis modus staat.

Ik weet trouwens wel één intellectueel die media aandacht krijgt: Maxim Februari die o.a. schreef hoe moeilijk het is kritiek op de Corona aanpak te geven zonder weggezet te worden als wappie. En Ilja Leonard Pfeiffer is duidelijk ook niet van de straat. Van Rosi Braidotti staan twee boeken in mijn kast maar bij het grote publiek zal zij niet bekend zijn.

Er zijn vanzelfsprekend meer intellectuelen in ons land waarin intellectueel een scheldwoord is, maar die blijven anoniem.

studi-o

in deze covid dagen is de studio tevens de plek waar de yogamatten uitgerold worden

het Zijn, een Leven

het Zijn is voldoende,
toch blijft Zarahtoestra zijn grot verlaten om tot de mensen de (s)preken. Vergeefs, maar toch. Spinoza, Nietzsche, Deleuze, zij allen studeren, denken, ontwikkelen zich en willen anderen ontwikkelen. Zijn, een Leven is voldoende maar weinigen willen hun leven in meditatieve toestand doorbrengen. Enerzijds is Zijn, een Leven voldoende tegelijkertijd biedt het vlak van immanentie ruimte tot verkenning, ontmoeting. Zijn. Een Leven. Meditatie. De intuïtieve liefde tot Natuur. Het accepteren, deelnemen in, liefhebben van Natuur.

Scroll to Top