living
according to Spinoza EVERYTHING has conatus, the urge to continue living, not only all plants and animals but also rocks and furniture
according to Spinoza EVERYTHING has conatus, the urge to continue living, not only all plants and animals but also rocks and furniture
Ik kocht Anatomy of a Jerk van Liliane Chlela als download. Omdat ik liever muziek vanaf een drager beluister heb ik het album opgenomen op cassette :).
(ja dat is ook retro -zie vorig bericht- maar wel nieuwe muziek)
vandaag kwam de nieuwe Gonzo (circus) binnen, voor mij voorlopig de laatste want ik heb mijn abonnement opgezegd. Ik ben sinds de huidige hoofdredacteur aantrad minder enthousiast over het tijdschrift. Teveel hardrock te weinig electronica in al hun varianten bedacht ik toen ik vorige maand opzegde. In dit nummer weer veel retro shit, postpunk, post metal, post neo klassiek, post futurisme, post minimal, post folk, drone, POST RETRO. Het is een retro tijdschrift geworden, nostalgie.
What Freedom Is To Me is de titel van de expositie van Isaac Julien in Bonnefanten Maastricht. Een prachtig overzicht van zijn werk. Veel van de werken had ik al eens eerder gezien maar Lina Bo Bardi – A Marvellous Entanglement was nieuw voor mij en de film-installatie is geweldig. Ook het nieuwe Once Again… (Statues Never Die) zag ik voor het eerst (foto hierboven). Maar ook Lessons of the Hour en andere werken maakten weer grote indruk.
Nog tot 18 augustus te zien dus wacht niet te lang.
(foto: Bonnefanten museum)
In Bonnefanten museum zag ik de expositie van Malgorzata Mirga-Tas. Zij maakt wandkleden waarvan één serie, Re-enchanting the World, te zien was op de biënnale van Venetië in 2022. Elf van de twaalf zeer grote wandkleden was in Bonnefanten te zien als onderdeel van de tentoonstelling. Het museum heeft twee wandkleden verworven voor de collectie, waarvan en een hierboven te zien is. Małgorzata Mirga-Tas maakt de kleden van lappen en lapjes textiel die zij onder andere verzamelt in eigen omgeving. In de beelden toont ze haar visie op het Roma leven en haar cultuur. Hiermee wil ze de vele vooroordelen over het Roma vol ontkrachten en daar slaagt ze goed in. De kleurrijke kleden tonen de rijkdom van een oude cultuur en ook het gemeenschapsgevoel.
Naast de exposities van Małgorzata Mirga-Tas en Isaac Julien was er in Bonnefanten ook een collectiepresentatie met o.a. een mooie ets van Grayson Perry.
‘If you think about it, historically, experimentation always happens when there’s no market, there’s a recession or a war. In the 1960s, there was Fluxus and Judson Dance Theater: things that didn’t make money but advanced ideas. I think it’s during these low points in socio-economic history that our culture really leaps forward.’
Het is wel heel erg wrang dat BAK een organisatie die ik onder andere ken van het project Propositions for Non-Fascist Living haar gemeentelijke subsidie verliest als Nederland haar eerste fascistische regering krijgt. Deze gedachte zoemt al dagen in mijn hoofd. Ik vrees dat hun ondersteuning door het ministerie van OCW ook een stuk minder zeker geworden is.
Een nieuw voorbeeld van de brain drain die ons wacht. De verlaging van de gelden voor wetenschappelijk onderzoek zal leiden tot het vertrek van onze beste onderzoekers, reken maar dat de eerste aanbiedingen uit het buitenland al binnen zijn.
Ik zeg al lang dat Wilders’ denken het meest aansluit op dat van de Spaanse dictator Franco. Onder Franco was Spanje een arm en achterlijk land. Wij weten wat ons te wachten staat.
Wat een prettige verrassing, ik vond vanochtend het meest recente nummer van Spinoza! over Spinoza in de brievenbus. Spinoza! is het tijdschrift van de Vereniging filosofiedocenten in het voortgezet onderwijs. Ik ontving dit nummer als lid van Vereniging het Spinozahuis.
Vreemd genoeg wordt Spinoza niet onderwezen op de Nederlandse middelbare scholen. Een groot gemis en met dit nummer van Spinoza! probeert de redactie dat te veranderen.
Waar ik Spinoza lees als 21e-eeuwse denker wordt hij in een tekst van Henri Krop ‘de laatste middeleeuwse filosoof’ genoemd. Komt mooi uit, ik ben liefhebber van kunst uit de middeleeuwen.
Omdat Spinoza! over Spinoza nog niet op de websites van VFVO en Spinozahuis staat hieronder een foto van het tijdschrift.
we (humans) can only perceive less than one percent of the entire electromagnetic spectrum with our eyes
I read in neural #74.
And I guess our olfactory ability and hearing isn’t much better. We have a very limited experience of our environment. We have created a lot of devices to expand our sensory perception, but still and in daily life it is very limited.
foto: Carlo Favero
Nu te zien in het Stedelijk, een geweldige expositie met werk van Ana Lupas.
In de eerste zaal een installatie die het Stedelijk verworven heeft. Helaas kun je niet om de werken heen lopen omdat het afgeschermd is tegen bezoekers die vooral met hun handen kijken. Dat neemt niet weg dat dit een belangrijke toevoeging is aan de collectie.
In de tweede ruimte boeiende werken met als titel Identity shirt, First Generation. Het zijn tekeningen van draad in/op textiel. Behoorlijk abstract waardoor mij ontging wat het identity element was.
De volgende ruimte toonde Identity shirt, Second Generation waarvan we een persbeeld beschikbaar is:
De identity werken zijn uit 1969 en zijn even actueel als toen. Dit is moderne en hedendaagse kunst tegelijk.
En dat is het gevoel bij de hele expositie. Ana Lupas was zelf betrokken bij de samenstelling en inrichting, een kunstenaar die midden in haar werk staat en belang hecht aan een goede presentatie.
Alweer een expositie in het Stedelijk om meermaals te bezoeken.
En de monografie is een ook aanrader.
Machine Learning is the correct term for self-coding software which is mistakenly called Artificial Intelligence. It’s about time we drop the term AI and use ML instead.
There are still a lot of people that see ML as a form of AI but there is no AI (yet) so let’s drop this confusing term.
The is a difference between clever and intelligent.
als ik Barthes lees meen ik me erin te herkennen zoals waarschijnlijk velen doen.
Walter Benjamin is een veelheid (multitude) elke lezer waant zich een nieuwe Walter Benjamin. We lezen onszelf omhoog en verbreed.
Walter Benjamin is ruimte zoals Roland Barthes lucht is. Wij lezers ademen Barthes.
Deze keer duurt het iets langer om tot (nieuw) beeld te komen.
Een volgende stap kan zeefdruk zijn.
Als altijd is er de vraag ‘waartoe?’.
Wat doet kunst bij mij? Waarom kijk ik graag naar het werk van René Daniels? Zowel het oude virtuoze schilderwerk als de nieuwe onhandige werken met viltstift? Omdat ze een verhouding tot te wereld uitdrukken.
is levenskracht, het leert leven kennen, het stimuleert verbeelding en creativiteit. Literatuur maakt os meer mens.