straight from the camera
Bonnefanten museum Maastricht
‘If you think about it, historically, experimentation always happens when there’s no market, there’s a recession or a war. In the 1960s, there was Fluxus and Judson Dance Theater: things that didn’t make money but advanced ideas. I think it’s during these low points in socio-economic history that our culture really leaps forward.’
Het is wel heel erg wrang dat BAK een organisatie die ik onder andere ken van het project Propositions for Non-Fascist Living haar gemeentelijke subsidie verliest als Nederland haar eerste fascistische regering krijgt. Deze gedachte zoemt al dagen in mijn hoofd. Ik vrees dat hun ondersteuning door het ministerie van OCW ook een stuk minder zeker geworden is.
Een nieuw voorbeeld van de brain drain die ons wacht. De verlaging van de gelden voor wetenschappelijk onderzoek zal leiden tot het vertrek van onze beste onderzoekers, reken maar dat de eerste aanbiedingen uit het buitenland al binnen zijn.
Ik zeg al lang dat Wilders’ denken het meest aansluit op dat van de Spaanse dictator Franco. Onder Franco was Spanje een arm en achterlijk land. Wij weten wat ons te wachten staat.
Wat een prettige verrassing, ik vond vanochtend het meest recente nummer van Spinoza! over Spinoza in de brievenbus. Spinoza! is het tijdschrift van de Vereniging filosofiedocenten in het voortgezet onderwijs. Ik ontving dit nummer als lid van Vereniging het Spinozahuis.
Vreemd genoeg wordt Spinoza niet onderwezen op de Nederlandse middelbare scholen. Een groot gemis en met dit nummer van Spinoza! probeert de redactie dat te veranderen.
Waar ik Spinoza lees als 21e-eeuwse denker wordt hij in een tekst van Henri Krop ‘de laatste middeleeuwse filosoof’ genoemd. Komt mooi uit, ik ben liefhebber van kunst uit de middeleeuwen.
Omdat Spinoza! over Spinoza nog niet op de websites van VFVO en Spinozahuis staat hieronder een foto van het tijdschrift.
we (humans) can only perceive less than one percent of the entire electromagnetic spectrum with our eyes
I read in neural #74.
And I guess our olfactory ability and hearing isn’t much better. We have a very limited experience of our environment. We have created a lot of devices to expand our sensory perception, but still and in daily life it is very limited.
foto: Carlo Favero
Nu te zien in het Stedelijk, een geweldige expositie met werk van Ana Lupas.
In de eerste zaal een installatie die het Stedelijk verworven heeft. Helaas kun je niet om de werken heen lopen omdat het afgeschermd is tegen bezoekers die vooral met hun handen kijken. Dat neemt niet weg dat dit een belangrijke toevoeging is aan de collectie.
In de tweede ruimte boeiende werken met als titel Identity shirt, First Generation. Het zijn tekeningen van draad in/op textiel. Behoorlijk abstract waardoor mij ontging wat het identity element was.
De volgende ruimte toonde Identity shirt, Second Generation waarvan we een persbeeld beschikbaar is:
De identity werken zijn uit 1969 en zijn even actueel als toen. Dit is moderne en hedendaagse kunst tegelijk.
En dat is het gevoel bij de hele expositie. Ana Lupas was zelf betrokken bij de samenstelling en inrichting, een kunstenaar die midden in haar werk staat en belang hecht aan een goede presentatie.
Alweer een expositie in het Stedelijk om meermaals te bezoeken.
En de monografie is een ook aanrader.
Machine Learning is the correct term for self-coding software which is mistakenly called Artificial Intelligence. It’s about time we drop the term AI and use ML instead.
There are still a lot of people that see ML as a form of AI but there is no AI (yet) so let’s drop this confusing term.
The is a difference between clever and intelligent.
als ik Barthes lees meen ik me erin te herkennen zoals waarschijnlijk velen doen.
Walter Benjamin is een veelheid (multitude) elke lezer waant zich een nieuwe Walter Benjamin. We lezen onszelf omhoog en verbreed.
Walter Benjamin is ruimte zoals Roland Barthes lucht is. Wij lezers ademen Barthes.
Deze keer duurt het iets langer om tot (nieuw) beeld te komen.
Een volgende stap kan zeefdruk zijn.
Als altijd is er de vraag ‘waartoe?’.
Wat doet kunst bij mij? Waarom kijk ik graag naar het werk van René Daniels? Zowel het oude virtuoze schilderwerk als de nieuwe onhandige werken met viltstift? Omdat ze een verhouding tot te wereld uitdrukken.
is levenskracht, het leert leven kennen, het stimuleert verbeelding en creativiteit. Literatuur maakt os meer mens.
De hedendaagse uniformiteit is wonderbaarlijk. De angst zich te onderscheiden torenhoog. In navolging van fotofilters worden gezichten glad getrokken. Alles wat een gezicht bijzonder, persoonlijk, aantrekkelijk maakt dient gemaskeerd te worden. Het doet mij denken aan oude dystopische science fiction films.
De zogenaamde individualisering is uniformering.
(bij het lezen van de introductie van Immediacy, or The Style of Too Late Capitalism van Anna Kornbluh)
Met een polsbandje in het Stedelijk, te midden van een massa jonge mensen die kwamen voor de performance Chorus in Flight van Julianknxx uitgevoerd door The Memoria Collective choir uit Amsterdam en Rotterdam gedirigeerd door Elique Curiel.
Het blijft prettig dat zoveel jongeren van alle kleuren nu het Stedelijk bezoeken.
Ik was dinsdag in Rotterdam en het viel me weer op hoe gekleurd daar de markt in het centrum is terwijl het centrum van Amsterdam nog steeds opvallend wit is. Fijn dat er nu in in ieder geval een plek is waar dat verandert.
gisterenavond las ik weer in Finnegans Wake van James Joyce en ik dacht: dit is de modernste roman die ik ken. Het is ook in 20024 modern en ademt ook deze tijd en het bijzondere was dat ik eerder die avond naar de film Chimera geweest was van Alice Rorwacher en in mijn hoofd speelde het boek in het stadje aan het Meer van Bosena.
Chimera is kunst met film als medium, het verhaal is niet eenduidig, het is een ervaring. Finnegans wake is kunst met roman als vorm en taal als medium. Ik herken geen plot kan niet vertellen waar het boek over gaat anders dan taal.
we hoeven geen dingen te maken – leven en (ver)beelden
beelden:
1) Beeldhouwwerken 2) Dichterlijk voorstellen
verbeelden:
1) Aanmeten 2) Acteren 3) Denken 4) Dromen 5) Fantaseren 6) Inbeelden 7) Indenken 8) Menen 9) Representeren 10) Schijnbaar 11) Uitbeelden 12) Verpersonificeren 13) Vertolken 14) Voorstellen 15) Vorm geven aan 16) Vormgeven aan 17) Wanen 18) Zich inbeelden