proefschrift

Zaterdag kocht ik bij Le Flaneur het boek ‘Beelden van de leegte’ van Rosi Braidotti. Het betreft een vertaling van haar in 1981 verschenen proefschrift ‘Féminisme et philosophy’.
Wat een mooi woord hebben wij in het Nederlands voor het Engelse thesis of Franse thèse. Proefschrift is niet enkel een proeve van bekwaamheid maar ook proeven aan materie. Een diepgravend onderzoek naar een onderwerp dat in jaren erna verder gedacht en ontwikkeld kan worden. In dit vroege werk van Braidotti kom ik dan ook regelmatig gedachten tegen waar ze nog steeds over denkt en publiceert. Toen nog jong en pril, nu meer doorwrocht en ervaren maar nog steeds met enthousiasme en intellectuele creativiteit.

solo

Ik klaag er al jaren over op dit blog: de gemakzucht van de solo tentoonstelling. Vaak wordt het gepresenteerde werk van een kunstenaar verzwakt door dat er te veel gelijksoortige werken hangen. Het wordt dan al gauw een trucje.

Vandaag was ik in het Stedelijk voor een expositie van Pamela Rosenkranz. De eerste werken die ik zag leken sterk op werk dat ik zelf in de jaren 1990 maakte. Enige affiniteit had ik er daarom wel mee maar een zaal vol dergelijke werken werkte niet. Verderop in de tentoonstelling zag ik een kleiner werk in de zelfde stijl (foto met beschilderd glas in lijst) los hangen en dat oogde meteen sterker.

Wonderbaarlijker vond ik het worden toen ik zaal na zaal zag met werk dat ik me herinnerde uit kraakpanden in de jaren 1980 (zogenaamd wild beschilderde folie) of werk van Imi Knoebel. Rosenkranz is geboren in 1979 dus dit werk van haar is veel recenter. Waarom krijgt dit zoveel ruimte in een museum dat soortgelijk werk 40 jaar geleden al toonde en aankocht?

Als een curator van het Stedelijk aangesproken wordt door het werk van Rosenkranz dat kan zij het werk tonen in relatie tot werk van andere kunstenaars en zo ook duidelijker maken wat het is dat het werk interessant maakt. Maar zalen vol met weinig variatie is saai.

foto boven: een werk van mij uit de beginjaren 1990. Lijm en witte verf in een paneel isolatieglas, 50 x 50cm.

Dauwpunt

Ik was in Drawing Centre Diepenheim voor Dauwpunt. Een geweldige expositie gemaakt door de deelnemende kunstenaars, Maga Berr, pietsjanke fokkema, Fiona Lutjenhuis, Jochem Mestriner en Dakota Magdalena Mokhammad, met en naar een idee van Lieneke Hulshof (curator), pietsjanke fokkema (kunstenaar) en Noa Zuidervaart (artsistiek directleur DCD).
Het is één grote expositie gemaakt met werk van de vijf kunstenaars. Soms hebben kunstenaars werk samen gemaakt.
Wat ook opvalt is dat er meerdere media gebruikt worden waaronder keramiek, schilderijen textiel.

Sinds Kunstvereniging Diepenheim is omgezet naar Drawing Centre waren en nogal eens saaie, levenloze tentoonstellingen die de ruimte niet wisten te bezielen. Het gebouw is ook niet als tekenkabinet ontworpen.
Dauwpunt doorbreekt de trend met een zeer levendige, ruimtelijke, inrichting. Een expositie die op meerdere manieren te ervaren is.

apparition

een term die steeds terugkomt in mijn teksten. Die steeds weer verschijnt en nu opduikt in De Witte Raaf en dan evenzeer of vooral in de ontmoeting met de beschouwer. Het kunstwerk leeft, het beweegt, gaat een relatie aan met de beschouwer als die daarvoor open staat.

Kiefer, kunst en kitsch

Het werk van Anselm Kiefer uit de Stedelijk collectie is goede kunst. Zijn Franse werk dat nu ook te zien is in Stedelijk en van Gogh Museum is kitsch.
Korenveld met kraaien van van Gogh laat je het licht ervaren. Van Gogh kon heel goed kijken en die bijzondere blik van hem kon hij in verf omzetten.
Kiefer probeert dat na te doen door koren op doek te plakken: banaal. Geen enkele verbeelding.

Toen Kiefer naar Frankrijk verhuisde verwachte ik dat hij lichte aquarellen zou gaan schilderen. Helaas, het werden ongeïnspireerde megalomane bouwsels. In het trappenhuis van het Stedelijk is goed te zien waar het toe geleid heeft: een bombastische verzameling middelmatige doeken waar van alles bij gehangen en opgeplakt is. Treurig.

learning to become a machine?

Machine Learning, mistakenly called Artificial Intelligence, is about software that further develops itself. Most people don’t know the term machine learning and are successfully learning to become less human.

“in human behavior, it’s towards algorithms regularizing the options, so you can’t be different anymore because you don’t fit into the algorithm. And these algorithms will thwart all non-mainstream behavior.” Roni Horn in noisé magazine.

sale

bought some magazines today (NOISE & NOISÉ), second-to-last numbers. as interesting as when it was released and for a very nice price.

life & living, art for a future?

Tragikomisch is dat kunst minder aanzien heeft dan ooit en dat tegelijkertijd ervan verwacht wordt dat het de wereld zal redden. En in Nederlandse media lees ik steeds vaker dat ook de zieken genezen moeten worden door kunst. Dat daarvoor kunstenaars nodig zijn wordt gemakshalve vergeten.

– dit stukje behoeft wel wat bronvermeldingen besef ik, ik zal later een paar links toevoegen –

holobiont

Op Art Rotterdam zag ik een installatie van MOSs Social Club. “MOSs Social club is een holobiont, niemand staat niet opzichzelf maar is een assemblage van persona’s, zelfjes, bacterien, planten en vele andere soorten. Vertrekkend vanuit deze symbiose ontstaan levende systemen van performances, installaties en ervaringen. Door verhalen te vertellen en te herstellen kan het perspectief op de wereld worden heroverwogen. Verhalen hebben de potentie om werelden te creëren. Door dit te gebruiken geeft MOSs Social Club vorm aan speculatieve fictieve scenario’s en bied een podium aan het mystieke, zoals de diepe aarde en de diepe zee, om een gevoel van liefde en strijdbaarheid aan te wakkeren. Om intieme relaties, gemeengoed en collectiviteit te herinneren.” aldus Hannah van der Schaaf op mosssocialclub.hotglue.me.

Ik ken de ideeën over veelheden en assemblages al langer via onder andere Deleuze & Guattari en was aangenaam verrast het tegen te komen op Prospects / Art Rotterdam.

mythen

verhalen, mythen, religies.
Spinoza schreef al dat de gewone mens prima religie kan gebruiken om het leven te accepteren. Het gezamenlijke, het delen, de vertrouwdheid van geboden zijn zaken die node gemist worden.
De vrijheid tot denken is slechts voor weinigen vruchtbaar.

illusie

Mensen willen ergens bij horen, het zijn kuddedieren. En tegelijkertijd wordt hen de illusie geboden van uniciteit en individualiteit.
Een illusie die momenteel sterk omarmd wordt terwijl tegelijkertijd de mens uniformer is dan ooit. De mens denkt nauwelijks meer, zij handedlt ook weining, zij leeft om te consumeren. Ten koste van alles.

MONOTHEÏSTICEEN

Hoe definiëren wij ons. WESTERLINGEN is onduidelijk, ‘het westen’ is een vage term. MONOTHEÏSTISCH is correct en bepalend voor ons denken en gedrag. KAPITALISTISCH is deels correct en verklaart veel van onze misdragingen. Het monotheïsme ontstond eerder dat het kapitalisme en het tweede is als uiting van het eerste te beschouwen.

Als aanduiding van het huidige geologisch tijdperk van de aarde werd de term Antropoceen geïntroduceerd, dat werd vervolgend gecorrigeerd tot Kapitaloceen omdat niet alle mensen het leven op aarde vernietigen. Misschien moeten we een stap verder gaan en het Monotheïsticeen noemen, het vernietigen begon met de verplaatsing van God naar de hemel en de aanstelling van de Mens als beheerder.

/ How do we define ourselves. WESTERN is unclear, “the West” is a vague term. MONOTHEISTIC is correct and defines our thinking and behaviour. CAPITALISTIC is partially correct and explains many of our misbehaviours. Monotheism arose earlier that capitalism and the latter can be considered an expression of the former.

The term Anthropocene was introduced to designate the current geological era of the earth, which was subsequently corrected to Capitalocene because not all humans are destroying life on earth. Perhaps we should go a step further and call it Monotheistic Era, destroying began with the moving of God to heaven and the appointment of Man as administrator.

Oltre Terra

past goed in det Stedelijk in deze fase van haar bestaan. Het is een ‘design’ tentoonstelling maar niet vanuit het mooie, tijdgebonden ontwerp van objecten maar die objecten in relatie tot hun omgeving en gebruik.
Daarbij is het ook goed dat de zogenaamde autonome mens niet centraal staat. Wij zijn onderdeel van natuur, wij verhouden ons voortdurend tot de omgeving, het andere waarvan wij onderdeel zijn.
Bijgedachte: zijn wij met onze liefde voor dieren ook onze liefde voor mensen verloren?

ONZE cultuur?

Onze Europese Grieks christelijke cultuur is gebaseerd op de Arabische culturen. Onze filosofie, taal, religies komen uit de Arabische wereld.
Onze cultuur is niet van ons, wij hebben het gestolen van Arabieren en vervolgens misvormd.

afbeelding: dodenboek ; Asetweret ; wegen van het hart; 380-343 v.Chr.

Words don’t mean a thing. And names make all the difference in the world.

Talking Heads – Give Me Back My Name

Ik lees momenteel in Dahlgren van Samuel R. Delany waarin de hoofdpersoon zijn naam vergeten is en Kid(d) genoemd wordt. Een boeiend boek waarin Kid zich tot dichter/schrijver maakt en in een aantekenboek schrijft waarin de helft van de pagina’s blanco is (ik meen de linker pagina’s). Ik voel de spanning van Kidd terwijl hij schrijft en zijn verrassing over de woorden die verschijnen.

Ik denk al jaren over het gebruik van tekst in mijn beelden* en vanochtend bedacht ik dat titels voor mij belangrijk zijn en minder dwingend dan woorden in beeld,
(*en heb het lang geleden ook soms gedaan)

Scroll to Top