meditatie
In tegenstelling tot het idee dat de filosofie zich met rationeel denken bezighoudt (het cogito volgens Descartes) en volgens een kritische methode te werk gaat (aldus Kant), wordt in het eerste deel van deze meditatie onderzocht hoe het contemporaine van materieel belang is en hoe we het ons anders kunnen voorstellen. Om die reden moet ik eerst afstand nemen van de Geschiedenis van de Filosofie (met hoofdletters) omdat die mij verhindert om alles wat er ‘in de tijd’ te gebeuren staat, alles wat de Aarde kan openbaren, te ervaren.
Rick Dolphijn, Filosofie van de materie
vinden creatief denken
Het gaat niet om wat je vindt, in beide betekenissen, het gaat om creatief denken en als kunstenaar hieruit beeld maken.
We’re All Living Under Gravity’s Rainbow
Thomas Pynchon’s Gravity Rainbow uit 1973 is dankzij weirdo’s als Musk en Trump en andere rijkaards veranderd in een portret van deze tijd. Dat merkte WIRED al vorig jaar op.
“an absurdist novel that’s now only as absurd as reality itself” maar nog steeds een geweldig boek.
verbeelding
het omzetten in beeld is mijn eerste associatie met dit woord, soms ontstaat er tijden het lezen een beeld in mijn hoofd.
De eerste betekenis in Van Dale woordenboek is vermogen je ergens een voorstelling van te maken, het kan ook verwaandheid betekenen of fantasie.
Fantasie kan in het verlengde van je ergens een voorstelling van maken liggen, maar die verwaandheid? Dat komt voort uit fantasie over het eigen kunnen? Voorstelling – fantasie – waan?
living [continued]
we human beings tend to recognize ourselves in anything, so in this picture we see an eye and some living being
living
according to Spinoza EVERYTHING has conatus, the urge to continue living, not only all plants and animals but also rocks and furniture
primitivo
Ik kocht Anatomy of a Jerk van Liliane Chlela als download. Omdat ik liever muziek vanaf een drager beluister heb ik het album opgenomen op cassette :).
(ja dat is ook retro -zie vorig bericht- maar wel nieuwe muziek)
post retro
vandaag kwam de nieuwe Gonzo (circus) binnen, voor mij voorlopig de laatste want ik heb mijn abonnement opgezegd. Ik ben sinds de huidige hoofdredacteur aantrad minder enthousiast over het tijdschrift. Teveel hardrock te weinig electronica in al hun varianten bedacht ik toen ik vorige maand opzegde. In dit nummer weer veel retro shit, postpunk, post metal, post neo klassiek, post futurisme, post minimal, post folk, drone, POST RETRO. Het is een retro tijdschrift geworden, nostalgie.
Isaac Julien
What Freedom Is To Me is de titel van de expositie van Isaac Julien in Bonnefanten Maastricht. Een prachtig overzicht van zijn werk. Veel van de werken had ik al eens eerder gezien maar Lina Bo Bardi – A Marvellous Entanglement was nieuw voor mij en de film-installatie is geweldig. Ook het nieuwe Once Again… (Statues Never Die) zag ik voor het eerst (foto hierboven). Maar ook Lessons of the Hour en andere werken maakten weer grote indruk.
Nog tot 18 augustus te zien dus wacht niet te lang.
Małgorzata Mirga-Tas
(foto: Bonnefanten museum)
In Bonnefanten museum zag ik de expositie van Malgorzata Mirga-Tas. Zij maakt wandkleden waarvan één serie, Re-enchanting the World, te zien was op de biënnale van Venetië in 2022. Elf van de twaalf zeer grote wandkleden was in Bonnefanten te zien als onderdeel van de tentoonstelling. Het museum heeft twee wandkleden verworven voor de collectie, waarvan en een hierboven te zien is. Małgorzata Mirga-Tas maakt de kleden van lappen en lapjes textiel die zij onder andere verzamelt in eigen omgeving. In de beelden toont ze haar visie op het Roma leven en haar cultuur. Hiermee wil ze de vele vooroordelen over het Roma vol ontkrachten en daar slaagt ze goed in. De kleurrijke kleden tonen de rijkdom van een oude cultuur en ook het gemeenschapsgevoel.