De hedendaagse uniformiteit is wonderbaarlijk. De angst zich te onderscheiden torenhoog. In navolging van fotofilters worden gezichten glad getrokken. Alles wat een gezicht bijzonder, persoonlijk, aantrekkelijk maakt dient gemaskeerd te worden. Het doet mij denken aan oude dystopische science fiction films. De zogenaamde individualisering is uniformering.
Met een polsbandje in het Stedelijk, te midden van een massa jonge mensen die kwamen voor de performance Chorus in Flight van Julianknxx uitgevoerd door The Memoria Collective choir uit Amsterdam en Rotterdam gedirigeerd door Elique Curiel.
Het blijft prettig dat zoveel jongeren van alle kleuren nu het Stedelijk bezoeken. Ik was dinsdag in Rotterdam en het viel me weer op hoe gekleurd daar de markt in het centrum is terwijl het centrum van Amsterdam nog steeds opvallend wit is. Fijn dat er nu in in ieder geval een plek is waar dat verandert.
gisterenavond las ik weer in Finnegans Wake van James Joyce en ik dacht: dit is de modernste roman die ik ken. Het is ook in 20024 modern en ademt ook deze tijd en het bijzondere was dat ik eerder die avond naar de film Chimera geweest was van Alice Rorwacher en in mijn hoofd speelde het boek in het stadje aan het Meer van Bosena. Chimera is kunst met film als medium, het verhaal is niet eenduidig, het is een ervaring. Finnegans wake is kunst met roman als vorm en taal als medium. Ik herken geen plot kan niet vertellen waar het boek over gaat anders dan taal.
In Düsseldorf kocht ik een boek over Mona Hatoum waarin onder andere een afbeelding van Keffieh, 1993-1999, een werk bestaande uit een sjaal en mensenhaar. Zo’n werk krijgt weer een extra dimensie door de oorlog in Gaza.
Ik herinner me dat ik als tiener zo’n Palestijnse sjaal droeg, toen mede uit protest tegen de bezetting van Palestina en de terreur tegen het Palestijnse volk. Dat werd toen minder onderkent dan nu, zowel de sjaal als protest als de verdringing van de Palestijnen van/uit hun land . Een andere reden om de sjaal te dragen was dat ik het mooi vond en het lekker voelde. Ik zal eens kijken of ik er een kan vinden.
In mijn urenadministratie (een wens van de belastingdienst) heb ik onder de kop Against The Day twee rubrieken Art en Studie. Soms is mij niet duidelijk wat het verschil hiertussen is, vandaag vraag ik mij af of studie een kunstvorm is, of lezen een kunstmedium is. Vergt kunst geen overbrenging? Is een performance zonder publiek kunst? Is een schilderij in een kluis kunst? Of is het ijsberen in zijn atelier door Bruce Nauman pas kunst als hij het opneemt met een camera? Alles wat een kunstenaar als kunstactiviteit beschouwd is kunst, de vraag is dus enkel aan mijzelf en ja, de studie, het lezen is onderdeel van mijn werk. Daarbij maak ik een onderscheid tussen kunst- en filosofieboeken en literatuur, al is dat niet perse terecht. Zo las ik recent Solenoïde van Cartarescu en lees ik nu Finnegans Wake van Joyce en het lezen daarvan ervaar ik als kunst. Maar het staat nog niet in mijn urenadministratie.
the never ending crusade De Arabische wereld als eeuwig slagveld. Twee jaar geleden zag ik een expositie van Wael Skawky in MuseumM Leuven over de kruistochten vanuit Arabisch perspectief. Afgelopen weekend kocht ik het boek Terra Infirma van Mona Hatoum, een Palestijnse die in Londen strandde toen er een oorlog uitbrak in haar thuisland Libanon, met daarin onder andere het werk 3-D Cities (zie foto boven).
De Arabieren konden al oorlog voeren voor de Europeanen kwamen, maar het nietsontziende goddeloze geweld van de plundertochten van de Europese kruisridders was ongekend. Later kwamen de koloniale oorlogen die de regio definitief ontwrichtten. En als klap op de vuurpijl bedachten de Zionisten dat zij ook wel een stuk konden inpikken en de mensen die daar woonden verdrijven en/of vermoorden, gesteund door Europeanen die zich schuldig voelen vanwege de moord op Europese joden.
Van de installaties van Reinhard Mucha heb ik geen foto’s gemaakt, het laatste exemplaar van de catalogus hebben we wel gekocht.
Deze installatie was oorspronkelijk gemaakt voor de Biënnale in Venetië en aangepast voor KW21. Later zijn de ledschermen toegevoegd, ze zijn vastgemaakt aan de monitoren die in Venetië nog state of the art waren.
In mijn platenkast ruim vertegenwoordigd als Alva Noto, in K21 met onder andere een mooie installatie waarin door een geigerteller gemeten natuurlijke radioactiviteit in de ruimte omgezet werd naar geluid.
Bilker Bunker is een kunstcentrum in een voormalige schuil bunker. Het ligt nabij de Düssel, het riviertje dat in de Rijn uitkomt en waarnaar Düsseldorf vernoemd is maar waar ze niet echt trots op zijn lijkt het omdat de beek tamelijk verborgen ligt.
Niet enkel het gebouw is erg mooi van binnen ook de tentoongestelde waren de moeite waard. Hieronder enkele fotoos.