we smachten naar kunst

The Temporary Stedelijk trok in vier maanden 95.586 bezoekers. Hoera.
The Temporary Stedelijk trok in vier maanden 95.586 bezoekers. Hoera.
Ik geef toe: het is verleidelijk, de beelden die de fooncamera’s produceren. In deze hoog-technologische tijden maken we foto’s en films van een allerbelabberste beeldkwaliteit. Maar het wel een ‘nieuw’ beeld. In het boekje bij een van de Anthologies of Noise & Electronic music van Sub Rosa, wijst de samensteller er nog eens op dat het niet de nieuwe technieken zijn die nieuwe kunst maken, maar de kunstenaars die er mee werken. Ja, dat is weer een open deur op dit blog, maar zinnige gedachten herhaal ik graag .
Bovenstaande foto is feitelijk niets, maar ik kijk er graag naar, vandaar dat ik hem toch maar plaats in de serie Legendary pics.
Dit was niet de meest spectaculaire spiegel van Kapoor die ik zag in Bilbao. Maar in het Museo de Bellas Artes waren ze minder fanatiek in het weren van camera’s dan in het Gugenheim.
En goed nieuws: museum de Pont in Tilburg heeft een losstaande gebogen spiegel van Kapoor verworven.
Tip van de dag: Cosima von Bonin in Witte de With, Rotterdam. Mooie beelden, sterke tentoonstelling en muziek van Oswald von Moritz. Nog t/m 9 januari.
Foto gemaakt in één van de werken van Serra in het Gugenheim Bilbao.
Deze vond ik vanochtend terug in mijn Legend telefoon, kort nadat ik de trailer van de Sint film van Dick maas zag.
De voorgaande posts van vandaag stonden al klaar om gepubliceerd te worden. Ik was echter al weken niet meer in de admin van dit blog geweest. Hoofdreden daarvan is een plotse drukte in het webontwerpwerk. Ik voel me momenteel meer een herintredend webdesigner dan kunstenaar. Het zijn wel leuke, creatieve opdrachten waar ik aan werk.
Ik zie, lees, luister en ervaar nog steeds veel kunst dus zal proberen wat regelmatiger te posten. Hierboven een nieuw werk van Isa Genzken. Haar werk is behoorlijk veranderd de afgelopen jaren. Van een grote strakheid naar meer grunchy elementen. Hoewel tegelijkertijd veel elementen aanwezig blijven. Hierboven bijvoorbeeld de vensters en kleuren. En hoe verstilt het eerdere werk soms ook was, het had (/heeft) ook altijd humor. Duitse humor is minder expliciet dan Engelse en daarom wordt het ook door mij wel eens over het hoofd gezien.
Als herintredend deelnemer draai ik dit winterseizoen weer mee in één van de studiegroepen van de Amsterdamse Spinoza Kring. Wat me telkens weer opvalt is de uiterste precisie van het denken en formuleren van Spinoza. Deze zorgvuldigheid is essentieel voor een grondig denken. En zou ook nu, binnen en buiten de filosofie, navolging verdienen.
Wat mij in deze politiek turbulente tijd sterk opvalt is dat de culturele elite links genoemd wordt. De VVD laat zich zonder protest de kunsten ontnemen. Rechts is proleterig, links beschaafd. Het Concertgebouworkest, het Rijksmuseum, de schouwburg zijn linkse clubhuizen geworden. De linkse partijen zouden dit reusachtige compliment publicitair moeten uitbuiten :).
In de prachtige monografie van Phaidon uit 2009 vertelt Anish Kapoor dat hij hoopt nog twee nieuwe ‘bodies of work’ te maken. De eerste is er al. Een installatie met machinaal vervaardigde objecten van cement. Bij binnenkomst in de zaal ben ik verbaasd en kan ik het niet direct plaatsen. Maar vervolgens krijg ik er geen genoeg van. Het is spannend, gelaagd werk dat de verbeelding prikkelt. Typisch Kapoor dus. Op de exposite in Bilbao (bovenstaande foto is in The Royal Academy in Londen gemaakt) is ook een documentaire te zien, The year of Anish Kapoor, waarin hij helder vertelt over hoe hij tot zijn beelden komt. Aanrader voor alle kunststudenten en voor een ieder die in kunst geïnteresseerd is.
Het Gugenheim museum in Bilbao is een veel gefotografeerd gebouw. Deze week zag ik het voor het eerst in levende lijve. Tot mijn verbazing lag het tegen en onder een brug aangeschoven, met allerlei gebouwen er omheen. Door de vele fotoś die ik gezien heb dacht ik dat het vrij lag op een schiereiland in de rivier. Anderen kiezen er blijkbaar voor een hoek te vinden waaruit dit beeld kan ontstaan en een enkeling zal hinderlijke omgevingselementen simpel wegwerken.
Dat is in de architectuurfotografie gebruikelijk. Zo zag ik afgelopen winter een beroemd gebouw van MVDRV aan de Ookmeerweg in Amsterdam West. Dit wooncomplex ligt in een straat met onooglijke jaren 60 flats. Ik heb het gebouw in tientallen publicaties gezien, maar nooit met de naastliggende gebouwen. Architectuur losgeknipt van de omgeving.
Er is een remedie tegen de waanzin van onze dagen: de filosofie, het denken. Volgens Deleuze is filosofie lezen geen filosofie bedrijven. Het is echter wel een stimulans. Ik lees momenteel met veel plezier in ‘Deleuze compendium’ van uitgeverij Boom. In een groot aantal essays wordt het denken van Deleuze voor een Nederlands/Vlaams publiek ingeleid. Normaal lees ik liever een filosoof zelf dan verhalen van anderen erover. Het compendium biedt echter een mooi overzicht van het vele werk van Deleuze en van het duo Deleuze/Guattari. Het boek gaat evenzeer over wat filosofie is. Deleuze begon zijn carrière met studies over Hume, Nietzsche, Bergson en Spinoza en het laatste werk dat hij samen met Guattari schreef was Qu’est-ce que la philosophy?
Er is nog weinig van Deleuze en Guattari in het Nederlands vertaald, hetgeen dit boek des te waardevoller maakt. Hopelijk is het een aanleiding alsnog met de vertaling van een aantal hoofdwerken te beginnen.
Cinema Reloaded gaat het project nieuw leven inblazen. Het project waarin filmliefhebbers co-producers kunnen worden is nog geen groot succes geworden. Gezien het grote aantal bezoekers dat het Filmfestival Rotterdam elk jaar trekt is het aantal co-producenten gering.
Het project van Pipilotti Rist, waarvan ik co-producent was, is teruggetrokken. Ik heb mijn bijdrage verplaatst naar Ho Yuhang. Nieuw is een project van Harmony Korine.
Cinema Reloaded gaat dus wel door, vanaf 5 euro kun je co-producer worden.
Ook ik was reeds in Het Tijdelijke Stedelijk. Helaas nog zonder reguliere camera, maar ik heb wel met veel plezier rondgelopen, gekeken en geluisterd en heb toch wat plaatjes gemaakt met mij slimfoon. Het herintreden van het Stedelijk in de stad is helaas van tijdelijke aard. Begin volgend jaar gaan ze weer dicht voor onbekende tijd. Het gehele museum zou eind volgend jaar heropend moeten worden, maar als je de bouwplaats aan de achterzijde bekijkt lijkt het definitieve herintreden nog ver weg.
Tot mijn verbazing heeft de bouwer wel nog een groot spandoek met de bedrijfsnaam aan de nieuwbouw hangen :D.
Taking pictures from pictures, één van mijn onnozele bezigheden, blijkt nu ook al salonfähig. In het Tijdelijke Stedelijk hangt een grote foto van Louise Lawler van een zaal met werken van Jeff Koons en Donald Judd in het Oude Stedelijk.
Op de cover van foam magazine hierboven een prachtig portret van Clint Eastwood door Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin.
Het Chichu museum op Naoshima is gebouwd om een aantal kunstwerken te accommoderen, zoals ook DIA:BEACON bij New York. Het gebouw is ontworpen om een aantal specifieke kunstwerken te tonen. Het is onderdeel van Benesse Art Site. De architect is Tado Ando, die ook het Benesse House (museum + hotel) ontwierp en het nieuwe Lee Ufan museum.
Chichu herbergt werk van Claude Monet, James Turrel en Walter de Maria. Van Turrell zijn drie werken te zien waaronder Open Sky dat speciaal voor deze plek gemaakt is.
Helaas kan ik hier geen foto’s van de werken tonen, fotograferen was niet toegestaan.