Een vrij man toont zich even deugdzaam bij het ontwijken als bij het overwinnen van gevaren

Spinoza, Ethica IV,st. 69
Spinoza, Ethica IV,st. 69
en zijn wijsheid bestaat niet uit een denken aan de dood, maar aan het leven.
Spinoza, Ethica IV, st. 67
en voor een kleiner kwaad in het heden en niet voor een groter in de toekomst.
Spinoza, Ethica IV-st.66
Het zou eenvoudig zijn om alle titels in dit blog te baseren op songtitles, immers wat zou men willen zeggen dat niet reeds in een lied klonk.
To Hell With Poverty Lets get drunk on cheap wine van de Gang of Four klinkt in mijn hoofd als ik denk aan de ellende die de huidige regering aan het veroorzaken is. Gelukkig is het vakantietijd en kunnen ze even niets meer kapot maken.
Mijn eerste gedachte is: wat een amateuristische klojo’s. Maar wellicht zijn ze juist heel eigentijds in hun taalgebruik?
Geachte klant,
Vervolg tot een toename van frauduleuze activiteiten, zijn wij vullen onz e veiligheidsprocedures.
U bent dus verplicht naar uw online account te beveiligen met
ING Bank N.V online security.In om te beginnen. Volg de aangegeven
referentie hieronder:
Het betreft hier dus oplichters die graag willen dat we onze internet bankieren inloggegevens doorgeven. Laten we hopen dat ze een vertaalprogramma gebruikt hebben.
Tijdens de aardbeving is Japan schudden ook de boekenkasten. Op http://togetter.com/li/110567 staan foto en films van bezoekers van bibliotheken tijdens de beving. Natuurrampen leveren vaak, naast veel ellende, mooie beelden op. Bijvoorbeeld deze film genomen in de Mediatheek van Sendai tijdens de aardbeving. Huiveringwekkend en mooi. De maker schuilt onder een tafel hetgeen de zeggingskracht vergroot. En het hangend plafond dat naschut is ook van grote schoonheid. Samen met het geluid van het alarm maakt deze film zeker een kans op een Oscar voor de beste korte film
De volgende foto lijkt bijna een scene uit de Matrix of uit een Manga.
Zondagavond waren ze opeens weer bij het NOS journaal: de geel-oranje logo’s. De T-shirts en spandoeken oogden opvallend nieuw. De demonstranten hadden ze niet van zolder of uit kelder gehaald.
Nu is er sinds de hoogtijdagen der anti-kernenergie beweging wel jaarlijks tegen de kernafval transporten naar Gorleben gedemonstreerd, maar dit was toch echt het herintreden van een beweging.
Lang leve zonneenergie. Om je mobiel op te laden heb je nog een ander apparaat nodig om de zonnestralen om te zetten, maar op de mens werkt het rechtstreeks. Ik was tijdens het herintreden van de zomerse helft van het jaar in de Franse Ardennen waar Astrid de Solonge de bomen versierd had met nummerbordjes.
In de stad verraden buitenaardsen zich niet door cirkels in het graan, maar door het achterlaten van piepschuim restmateriaal.
Afkortingen veranderen nogal eens van betekenis. Bekend voorbeeld is de VPRO, was ooit afkorting (met puntjes) en is nu naam. Bij de NS is het iets anders, daar veranderde Nederlandse Spoorwegen in No Service. De NS zijn het bekendste voorbeeld van een opvallend verschijnsel: terwijl we steeds meer en betere communicatie hulpmiddelen krijgen, wordt er steeds slechter gecommuniceerd.
In slechte dienstverlening, non-communicatie en schoffering van klanten is de NS een trendsetter.
Vanaf de toren van de Zuiderkerk was ik afgelopen jaarwisseling getuige van een (voor mij) nieuwe rage: het oplaten van Thaise luchtballonnen. Papieren lampions waarvan de lucht opgewarmd wordt door een dikke kaars waardoor hij omhoog vliegt en met de wind meedrijft. Ik maakte me enigszins zorgen want zag al gebouwen in vlammen opgaan. Een week later kwam ik in een bos bij ‘s Graveland deze resten tegen.
Nadat in de gallery plugin geupdate had heb ik de oude verwijderd. Dat had ik niet moeten doen, want daarmee is ook de database verwijderd die de nieuwe versie gebruikt. Niet slim van mij en ook niet van de ontwikkelaar van de plugin dat hiervan geen melding gemaakt wordt.
Ga ik de komende tijd maar nieuwe fotoalbums maken. Voordeel van nieuwe albums is dat ik ook weer over een indeling moet denken :).
Deze fraaie high&lowtech vogelverschrikker ter bescherming van een moestuin zag ik in Carignan, Frankrijk. Er waren er diverse op het hek langs de tuin aangebracht. En ook elders in de straat had het navolging gevonden (of was een buur voorgegaan).
Het herintreden is vooralsnog meer een terugkeer naar de kunst dan naar het kunstenaarschap. Ik zie weer regelmatig tentoonstellingen. In Japan was het vooral design en buhda. Moderne kunst is er weinig te zien en de oude kunst die getoond werd in musea betrof vooral budistische beelden. Uitzondering is de moderne kunst op het eiland Naoshima, daarover bericht ik later.
Verder viel op dat men er voor kiest weinig in een zaal te plaatsen. Ik vermoed dat men zo meer aandacht voor de tentoongestelde werken wil krijgen. Voor een verre reiziger heeft het als nadeel dat er slechts een klein deel van de collectie te zien is. Zo heb ik in geen prenten van Hokusai gezien.
Wilde aanvankelijk dit bericht in het Engels schrijven maar kon geen Engels woord voor herintreder vinden. Zou men dat elders niet doen? Is het daar weg is weg?
althans niet in het openbaar. In de metro en trein mag het niet, elders doen ze het ook niet. Wel worden er voortdurend sms-en verstuurd en spelletjes gespeeld.
Opvallend genoeg op slechts twee typen telefoon: een rechthoekige uitklapper (ca. 80%) en een uitschuiver (de rest). Die uitklappers moeten vooral een lange batterij duur hebben, want met name de meiden hebben hem de hele dag openstaan.
Ik heb geen idee of men op de kleine schermpjes ook manga en nieuws leest. In ieder geval reizen er weinigen met een strip of krant in de hand.
Volgens de Lonely Planet is Ginza ingehaald door hippere buurten zoals Rappongi Hills, Shinjuku en Omoto Sando. Maar ach, van architectuur heeft de Lonely Planet sowiezo geen verstand. Hun architectuur mannetje vindt zelfs de Potsdammerplatz in Berlijn geslaagd.
Gelukkig ging ik op de laatste dag van mijn verblijf in Tokio toch naar Ginza en was daar blij mee. De gebouwen die LP mooi vind zijn facade architectuur, opvallende vormen die geen enkele verbinding hebben met de omgeving. Het is geen architectuur, het is effectbejag. Er ontstaat geen straatbeeld. Je krijgt daardoor een onrustige, onaangename omgeving die niet op menselijke aanwezigheid gericht is.
Dat heeft Ginza wel, daar vormen de gebouwen samen straten, het is een wijk. En in tegenstelling tot de nieuwere buurten verveelt het niet na een paar jaar.