infantiel

Ik bezocht Museum Arnhem. Mijn verwachtingen waren laag omdat ik een negatieve recensie in NRC gelezen had. Het was echter veel slechter dan ik verwachtte en zelf voor mogelijk hield. De slechtste collectie tentoonstelling die ik ooit gezien heb. De kunstwerken werden gepresenteerd als illustratie bij een vaag klimaat verhaal. Hoogst beledigend voor de kunstenaars. Museum Arnhem heeft wel degelijk een goede collectie maar beseft dat zelf niet.
De zaalteksten waren op lagere school niveau, bij de werken nauwelijks informatie maar vragen als ‘waar denk je dat dit van gemaakt is?’.

Ook fysiek was het verschrikkelijk. Spuuglelijke vitrines voor sieraden, zo erg dat ik niet kon kijken. In de zalen stonden armoedige tussenwandjes met een houten balk er op gemonteerd. Waarom?

Ongekend slecht was dit, na een half uur (!) stond ik weer buiten, misselijk van de vitrinebakken en boos vanwege de minachting voor kunst en publiek.

Against The Day

In 2007 was ik bij een lezing van Bruce Sterling in De Zwijger. Het was onderdeel van een serie Science Fiction / Science Faction. Sterling gaf onder andere een beschrijving hoe nieuwe literatuur er in de 21e eeuw uit zou kunnen/moeten zien. Voor mij beschreef hij Against The Day, de roman van Thomas Pynchon die ik kort ervoor gelezen had. Dit was dus het eerste 21e-eeuwse boek. Soms denk ik dat het ook het laatste 21e-eeuwse boek tot nu toe is.

Ik denk over Against The Day vanwege Bergson en DUUR en de relatie tussen verleden-heden-toekomst en in hoever die elkaar kunnen beïnvloeden.

Het lezen van en vanuit Bergson geeft een enorme ruimte, de combinatie Bergson en Deleuze geeft een vitaliteit. Een drang to leven, ruimte om te denken, te zijn. Los van de tijd, onderdeel van de duur. (en van Natuur waarvan Spinoza ook al schreef dat die geen tijd in de algemene betekenis kent)

Against The Day

Een boekenkast is een vriend

HEEN EN WEER LEZEN
Ik lees vandaag Bewustzijn en leven, een lezing van Henri Bergson uit 1911 en ik leg in mijn hoofd informatie hieruit naast het recente Entangled life van Merlin Sheldrake. Sheldrake vult Bergson aan en daardoor beïnvloed hij Bergson ook. Zij beïnvloeden elkaar door de combinaties die wij als actuele lezers maken.
HERLEZEN
is het nut van de boekenkast. Lezen is een activiteit, het is niet recreatief, men consumeert een boek niet, men gaat er een relatie mee aan.
Dit actieve leven maakt verbindingen. Tussen boeken maar ook films, muziek, wandelingen, enzovoort enzoverder.
Een BOEKENKAST is een vriend en huisgenoot.

2023

2023 komt er aan en mijn huidige notitieboekje is bijna vol. Daarom wordt een nieuwe geprepareerd. Nu nog met spuitverf, de resten maak ik op en daarna stop ik met deze milieu onvriendelijke materialen. Er zijn voldoende materialen voorradig in de natuur.

Verweven leven

Entangled life van Merlin Sheldrake bevestigt en verrijkt het denken van Spinoza en ook het Rhizome concept van Deleuze&Guattari. Het bevestigt ook een aantal van mijn eigen ideeën waaronder dat over computers en AI. Biologie is veel interessanter dan ICT. Biologie is onderzoek naar leven, ICT is rekenen. LEVEN is veel gecompliceerder, uitgebreider, meervoudiger dan rekenen.

Entangled life

27 jaar na het organiseren van Mycelium, een grote groepsexpositie in Landbouwbelang Maastricht geïnspireerd door het concept van Deleuze en Guattari ben ik nog steeds geboeid door mycelia en schimmels waarover Merlin Sheldrake enthousiast schrijft.

Ook op dit blog heb ik het er meermaals over gehad en heb ik beeld gemaakt geïnspireerd door  slijmzwammen, mycelium, schimmels en ander klein en fijn leven.

beeldkakken

Met Photoshop is het makkelijk beeldkakken. Filters openen, schuifjes bewegen en exporteren maar

[#3b]

book

Vanmiddag was ik op de boekenmarkt van Unseen en het viel me op dat fotoboeken nog steeds overwegend twee onderwerpen hebben: blote vrouwen en landschappen. 2022.

Ik kocht dan maar een LP bij FW:BOOKS die ze samen met De Player geproduceerd hebben.

Dingetjes kunst vs levende kunst

Al jaren erger ik me aan leuke dingen voor aan de wand kunst op beurzen. Kunst gaat niet om leuke dingen.
Documenta 2022 gaat niet om verhandelbare objecten maar om uitwisseling en samenwerking. Vanuit het idee kunst.

Ik begin vandaag aan Meeting the Universe halfway van Karen Barad, een natuurkundig filosofisch boek over verstrengelingen, over LEVEN waarvan mensen, in al hun samenstellingen en verbindingen, deel uit maken. Zoals Spinoza al schreef: het is onzin om te denken dat wij mensen naast de Natuur staan.

Waarom lees jij romans?

Werd mij recent gevraagd.
Ik denk om dezelfde reden waarom ik naar film, museum, theater enzovoort ga. Om van schoonheid te genieten, geboeid te worden, andere zienswijzen te leren kennen. ‘Kunst is een vorm van denken – niet alleen het resultaat van een denkproces, maar ook de aanzet ertoe.‘ las ik een oratie van Hanneke Grootenboer.

Het laatste essay dat Gilles Deleuze publiceerde heet Immanence: A Life.
Een leven, niet Het of Mijn maar Een.

Toen de vraag gesteld werd las ik in Darkmans van Nicola Barker. Een complex en rijk boek met bijzondere mensen en gebeurtenissen, hoewel die mensen wellicht niet opvallend bijzonder zijn. Het zijn mensen met ieder een eigen gedrag en ervaring van de werkelijkheid.
Ik antwoordde dat ik ook lees ter vermaak en om bezig te zijn.
15 Februari schreef ik:
het Zijn is voldoende,
toch blijft Zarahtoestra zijn grot verlaten om tot de mensen de (s)preken. Vergeefs, maar toch. Spinoza, Nietzsche, Deleuze, zij allen studeren, denken, ontwikkelen zich en willen anderen ontwikkelen. Zijn, een Leven is voldoende maar weinigen willen hun leven in meditatieve toestand doorbrengen. Enerzijds is Zijn, een Leven voldoende tegelijkertijd biedt het vlak van immanentie ruimte tot verkenning, ontmoeting. Zijn. Een Leven. Meditatie. De intuïtieve liefde tot Natuur. Het accepteren, deelnemen in, liefhebben van Natuur.

Als ik Deleuze en/of Guattari lees ontstaat er direct beeld in mijn hoofd, dat ik vervolgens vertaal naar mijn abstracte foto’s. Dat heb ik bij romans niet, maar het stimuleert wel mijn denken. En geeft mij het gevoel dat het mijn leven en welzijn verbetert. En het is troost, helpt het leven accepteren?

R.H. Quaytman

R.H. Quaytman maakt exposities als chapters (hoofdstukken) van een denkbeeldig boek. Bij deze chapters verschijnt vaak een echt boek. Ik vind deze boeken boeiend, meer nog dan het werk zelf. Zo heb ik werk van haar gezien in Kassel waarvan ik herinner dat ik het Documenta deel in die locatie, Neue galerie, sterk was maar niet per se haar individuele werken herinner.
Het werk is verbonden met, komt voort uit onderzoek dat verbonden is met de plaats waar de expositie plaats vindt.

Deze afbeelding komen uit Chapter 29 over het Angelus Novus van Paul Klee dat in bezit is geweest van Walter Benjamin.

Scroll to Top