Beckman in Leipzig

In het trappenhuis

En Imi Knoebel ook.

Het Museum der bildenden Künste Leipzig toont een groot Max Beckman retrospectief. Tekeningen, droge naald etsen, litho’s en schilderijen uit alle perioden van zijn leven. Dus ook uit de jaren dat hij als politiek vluchteling in Amsterdam woonde. Toen vluchten kunstenaars nog náár ons land.

Het Museum der Künste is reusachtig. Van buiten oogt het gesloten ondanks de glazen gevel. Van binnen is het prachtig. Drie trappenhuizen ontsluiten de etages waar kunst van de 15′ eeuw tot nu getoond wordt. Met onder andere een mooie collectie Hollandse en Vlaamse meesters.

Duitsland en Kunst, dezer dagen zwijmelen kunstenaars en kunstliefhebbers hier regelmatig over. En terecht. Afgelopen weekend waren de open dagen van Spinnerei, het kunstcomplex in de voormalige Leipziger Baumwollespinnerei. Drommen bezoekers bewogen zich over het terrein en in de galerie’s en ateliers.

wordt vervolgd

arty party

ook volwassenen spelen graag

Een beschaafde party in de Spinnerei in Leipzig. Slappe muziek die onverdraagbaar was door de galm in de oude fabriekshal Barprijzen die ver boven het Leipziger gemiddelde lagen terwijl een aanzienlijk deel van het publiek onder het inkomens gemiddelde zat. Maar de rest van de berichten die nog volgen over Leipzig zullen allemaal juichend positief zijn :).

paradijs

twin peaks loungeDe grote zaal van paradiso oogde vlak voor het begin van night of the unexpeted 2011 als een david lynch decor. Vol verwachting klopte dan ook ons hart.

Daar was de opwinding wel mee ten einde. Er waren mooie optredens, onder andere van Sarah Nicolls die een stuk van michel van der aa uitvoerde.

Maar de extreme dynamiek die het meest kenmerkende is voor de nights of the unexpected ontbrak. Het was braaf. In voorgaande edities wisselde de meest verstilde muziek af met snoeiharde noise. Nu kwam na een boeiend optreden van hauschka, de muzak van thundercat feat. austin peralta. Tevoren had ik me al verwonderd hoe dit soort slappigheid op het programma was gekomen, door de plaatsing in het schema zakte de avond volledig in elkaar. Temeer daar er op dat moment geen optreden in de kleine zaal was.

Waarschijnlijk vanwege de minder boeiende line-up waren er dit jaar minder bezoekers. Maar wellicht kwam het doordat er dit jaar 3 edities in verschillende steden waren. In ieder geval hoop ik niet dat het festival definitief inslaapt.

starend naar het plafond

wat is kunst?

uitzicht vanuit de appel

De vraag blijft immer relevant. De Appel besteed er nu een expositie aan, Genius without Talent. Die geeft zoals altijd geen antwoord, maar stelt boeiende vragen in de vorm van kunstwerken. Het mooiste antwoord op de vraag is te vinden in een verslag van een gesprek met Beuys door Volker Harlan. Het boek is helaas niet meer in het Nederlands te koop, maar wel nog in het Engels.

Eén van de boeiendste werken in de expo in de Appel is de video Blank Slate van Pantelis Makkas. Hierin wirden aan twee franse kinderen vragen gesteld als: Wat is beeld?, Wat is tijd?, Bestaat iemand op een foto echt? enzovoort. Daar geven het meisje en de jongen zinnige antwoorden op. Ik besefte dat de meeste Nederlandse volwassenen geen raad zouden weten met deze vragen. De afwezigheid van filosofie in ons onderwijs houd ons dom.

houellebecq doet sartre

z.t.

Houellebecq’s meeste recente roman, De kaart en het gebied, gaat in mijn lezing voornamelijk over eenzaamheid. Regelmatig dacht ik aan de romans van Sartre, hetgeen gestimuleerd werd door het herhaaldelijk gebruik van het werkwoord walgen. Houellebecq is ook in dit boek weer op zijn sterkst als observator van onze cultuur en het menselijk gedrag. Zoals altijd combineert hij mededogen en misantropie. Soms zwelgt hij teveel, wordt het te romantisch en uit hij zelfmedelijden. Gelukkig is er ook weer zelfspot om het leesbaar te houden. Zijn alter-ego is beeldend kunstenaar Jed Martin en de schrijver van Elementaire deeltjes is zelf ook één van de hoofdfiguren in het boek.
Houellebecq heeft vaak geschreven over het rampzalige van wereldverbeteraars en het politiek idealisme van Sartre staat dan ook ver van hem. Toch laat hij in dit boek merken dat hij ze ook soms benijd die idealisten. Het najagen van waandenkbeelden kan het leven eenvoudiger en dragelijker maken.

Op de achterflap staat dat Houellebecq zich vernieuwd heeft, zelf vind ik het 100% vintage Houellebecq. Helaas ook weer met een stukje toekomstkijkerij op het eind, zijn grote zwakte. Maar dan heeft hij al zoveel krediet opgebouwd dat dat vergeven en vergeten kan worden.

the art of drawing

De installatie van Lenneke van der Groot

Het boek over Nederlandse tekenkunst heeft All about drawing, maar als we toch een Engelse titel willen dan liever bovenstaande. Het is een catalogus die verschijnt bij de gelijknamig expositie. Die is naast het Stedelijk Schiedam ook elders te zien.

Ik zag werk in Diepenheim. De Kunstvereniging aldaar heeft een Drawing Centre opgericht. Dat krijgt in de toekomst een eigen huisvesting in Diepenheim. Nu waren de werken in het kader van All about drawing in een aantal schuren te zien.

Het eerste werk dat ik zag was een sterke, fraaie installatie van Lenneke van der Groot. Een ruimtevullend werk met inkttekeningen,  afplaktape,  papieren wolven en bouwlampen.

Daarna zag ik mooie animaties van Alice Maher, Godchildren of Enantios en Robbie Cornelissen, Labyrinth runner.

Werkman in het Stedelijk

Turkse kalender

Een aangename verrassing gisteren in het Stedelijk Museum: een zaal vol druksels van Hendrik Werkman! Geweldig om ze weer eens te zien.

Twee zalen verder een zaal met etsen uit 2010 van Jennifer Bornstein. Mooie combinatie met het werk van Werkman.

Het Tijdelijke Stedelijk blijft een feest, elke keer als ik er kom staat en hangt er weer ander werk. Nu onder andere een videowerk van Persijn Broersen & Margit Lukács, recent door het museum verworven.

saai museum

hedendaagse kunst langs de maas

Vorige week was ik in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Een mooi voorbeeld hoe een regionaal museum met bescheiden budget niet moet functioneren. In de Pont in Tilburg kom ik regelmatig. Het is een museum met een uitgelezen collectie die gestaag groeit en boeiende tijdelijke tentoonstellingen. Het heeft een sterke eigen uitstraling.

Het Bonnefanten ligt centraal in een cultuurrijk Euregionaal gebied. Daar merkte ik niets van. De nadruk ligt in de collectie meer op bekende internationale kunstenaars uit de jaren 70-80 van vorige eeuw.

Het is een slapend museum. Er gebeurt nauwelijks wat, de tijd lijkt stil te staan, de collectie ontwikkelt zich niet. De suppoosten vervelen zich niet minder dan de handvol bezoekers.
Maar er gloort hoop: volgend jaar gaat directeur van Grevenstein met pensioen, nu maar hopen dat er een dynamische opvolgster gekozen wordt.

de beste wint zelden

rietveld horizon

Het grote nadeel van kunstacademies is dat studenten veelal te jong zijn voor het kunstenaarschap. Ze missen levenservaring en inzicht.

Afgelopen wekend bezocht ik de eindexamenexpo van de Rietveld. Mijn start was niet best omdat in de eerste ruimte die ik bezocht een docent een rondleiding aan het geven was. Het vertrouwde clichématige gelul van mensen die denken verstand van kunst hebben maar in werkelijkheid hun gebrek aan inzicht trachten te verhullen achter banaliteiten.

De meeste afgestudeerden hebben nog niets te zeggen en, logischerwijs,  nog geen vorm voor hun kunstenaarschap gevonden. Het valt ze niet kwalijk te nemen. Wel verwijt ik de academie dat ze niet beter opleiden.

Het was een beneden-gemiddeld jaar. Er was één presentatie bij die er duidelijk bovenuit stak. AnneSofie Helland, uit Noorwegen, had in de litho- en etswerkplaats een installatie gebouwd met onder andere diverse video’s. This is not a meeting and the green stuff heette het (zo ver ik me herinner). Video’s van vergaderende mensen waaroverheen de hoofden van o.a. Artaud geprojecteerd werden, foto’s, een kan met groen vocht. Een laptop met daarop toeschouwers die naar een executie op de elektrische stoel zitten te kijken. Een vreemde, onheilspellende installatie met de ruimte optimaal benut.
Hier is al sprake van een kunstenaarschap. Dit is boeiend, intrigerend werk dat ook technisch sterk is.

De Rietveld deelt elk jaar prijzen uit. AnneSofie Helland was zelfs niet genomineerd.

Pina 3D

Werk van Steinunn Jonsdottir, Rietveld academie 2011

Nu te zien Pina 3D van Wim Wenders. Een ode aan Pina Bausch en een prachtig portret van haar dansgroep. Wim Wenders vertelt in een interview in de VPRO gids dat hij 20 jaar geleden al met Pina Bausch over een film sprak. Ze konden niet tot een goede vorm komen totdat Wenders in Amerika een 3D film zag. Deze techniek maakte het wel mogelijk de ruimte in de dans te tonen. Tijdens de voorbereidingen van de film stierf Bausch waardoor er een nieuw scenario gemaakt moest worden. De film toont veel fragmenten uit Bausch’ choreografieën, in theaters en lokaties in en rond Wuppertal. Tussendoor vertellen de dansers over hun ervaringen met Pina.

Helaas treedt het Tanztheater Wuppertal Pina Bausch voorlig niet in de buurt op. Wellicht maar eens naar Wuppertal zelf.

genres zijn zooo saai

vrije compositie

Gisterenavond was ik bij een concert van de Dramm LaBerge family. David (gitaar), Anne (fluit en computer) en Diamanda (viool) speelden  muziek die varieerde van Western Swing, een vroege country variant, tot computergestuurde hedendaags composities. Er zat ook een stuk voor viool en twee basdrums bij, Diamanda bespeelde twee basdrumpedalen én viool tegelijk.

Het was ondanks de grote variëteit een coherent concert. Genres zijn zo saai, waarom muziek in hokjes stoppen? Ik hou van muziek. Goede muzikanten die met plezier mooie stukken spelen is een feest.

Matig kopieerwerk

geen mededeling

Er zijn veel kunsthistorici die de Renaissance als een hoogtepunt in de geschiedenis zien. Maar het is natuurlijk een neo stijl. Ze probeerden de klassieke Griekse kunst te laten herleven. Maar ook hier is de kopie minder dan het origineel. Een paar jaar terug was in in het archeologisch museum van Istanboel. Het trekt weinig bezoekers maar heeft een collectie die vele malen interessanter is dan die van het Uffizi.

De Renaissance is een stap achteruit. Want al werden architectuur en beeldhouwkunst uit de Griekse oudheid als inspiratie gekozen, het was toch vooral een verheerlijking van het Christendom. Ik dacht hierover vooral in het archeologisch museum van Volterra. Als je de culturele en intellectuele rijkdom uit de eeuwen voor Christus bekijkt, is het duidelijk dat het Christendom een stap terug is.

reflecties

detail uit de installatie

Dat is zo fijn van kunst, dat het nooit eenduidig is. En dat je het telkens opnieuw kunt analyseren en vanuit een andere optiek bekijken. En als je als kijker er moeite in stopt krijg je ook weer meer terug.

De installatie infinity palace van Mischa Rakier in Outline is letterlijk en figuurlijk reflecterende kunst. Nog te zien t/m 4 september, in Amsterdam-Oost.

Ramsey Nasr over orks en mensen

stedelijk museum den bosch met werk van jurriaan molenaar

Een prachtige toespraak van Ramsey Nasr over kunst en menselijkheid. Te lezen in de Volkskrant. Gaat dat lezen.

Alvast een citaat:

“Dit kabinet, dat Nederland terug wil geven aan de Nederlander, wist elke herinnering aan Nederland uit. En u, meneer Rutte, u bent geen Ork of onbenul: u ként de Nederlandse cultuur. U kent Harry Mulisch, onze bekendste romancier: geen druppel Neerlands bloed stroomde door zijn aderen. U kent Ramses Shaffy, onze grootste chansonnier: geen druppel Neerlands bloed. U kent Vondel, onze grootste dichter: geen druppel. En Baruch de Spinoza, onze grootste filosoof – inderdaad. Nederland werd groot op vreemde smetten. En daar hoeft niemand ooit bij stil te staan, zolang u het tegendeel maar niet beweert.”

talking art

ksenia aan het woord

De lezing van Ksenia Galiaeva in het Stedelijk Museum ‘s Hertogenbosch ging over veel zaken. De essentie was voor mij waarneming en hoe fotografie die beïnvloed. Ze liet ook zien waarom ik een voorkeur heb voor middeleeuwse kunst, de periode voor het optisch perspectief. De eenogige camera heeft onze kijk op de wereld en de kunst ernstig beperkt.
Het kan niet vaak genoeg herhaald: foto’s tonen nooit de werkelijkheid.

In haar lezing analyseerde Ksenia haar eigen werk en deels ook leven. Hoe we kijken en hoe we herinneren bepaalt immers ook voor een groot deel hoe we ons leven ervaren. De Engelse versie van de lezing is als PDF te downloaden op de site van Ksenia.

toelichting in de tentoonstellingsruimte
Scroll to Top