leven

Ooit, in 1927, was Engeland deels een centrum van beschaving. Virginia Woolf wist treffend ons bestaan en handelen te treffen. Het leven is betrekkelijk saai, ons mensenleven is nauwelijks boeiender dan dat van koeien of andere diersoorten. We verbeelden ons van wel en Virginia Woolf laat ons zien dat het enkel verbeelding is. En dat deed ze met een eloquent taalgebruik. Melodieus, poëtisch, helder. Een geheel eigen toon en dat geeft tegelijkertijd aan dat dit betrekkelijk saaie leven mooi is. En niet, het is, het gaat door, we doen ons best en het lukt slechts enkelen van ons om daar iets uit te laten komen. Dat kunnen we door er ons bewust van zijn.

how does it sound?

Vraag ik me af als ik een beeldwerk ophang. Ik pak een schetsboekje waarin tekeningen, ideetjes en tekst. Het eerste wat ik lees: fenomenologie – licht – kunst gaat over waarneming – het waarnemen. daarom is kunst maken maar een deel van het werk. Dit bedacht ik een paar maanden geleden en deze week las ik dat Mondriaan zo’n honderd jaar geleden ook schreef over kunst en waarneming en ook hij besefte dat kunst in het hoofd van de beschouwer/luisteraar ontstaat.
Ik kom de laatste weken vaker teksten van Mondriaan tegen. Veelal kende ik ze niet en er is weinig in het Nederlands verschenen, wel is er een Engelstalige verzameling van zijn teksten antiquarisch (prijzig) te koop.

Op dezelfde pagina in mijn schetsboek: ‘een kritische blik maakt kunst, Oscar Wilde in mijn woorden’. Oh, hier schreef ik vorig jaar juni ook over op dit blog. Ik kom soortgelijke overwegingen afgelopen week ook tegen in een bundel met teksten van Wim Beeren.

Kunst behoeft geen uitleg, wel aandacht. En juist dat laatste is momenteel schaars. Dan werkt uitleg ook niet.

Eigen beeld, authentiek. Scheppen, niet nadoen, scheppen, mijn eigen gang gaan.

Ik creëer patronen, lijnen, punten. En onderwijl denk ik en dat uit zich meer in beeld dan in woorden.

Je moet vooral niet gewoon zijn.

How does it sound? Ik dacht kort geleden over geluid bij beeld, geluid als aanvulling op beeld, geluid naast beeld? Kan een beeld ook geluid oproepen in het hoofd?

Het schetsboekje is vol.

oldie

spinoza_4504

spinoza_4502

Een werk uit 1995 uit de kast gehaald, het betreft een paneel isolatieglas van 50×50 cm gevuld met witte lijm. Het paneel was gemonteerd in een stalen frame dat haaks op de wand gemonteerd was.

Ik maakte er een paar foto’s van en besefte dat het dicht zit bij wat ik nu maak. Ik ga door met foto’s maken om te zien of ik daar iets mee kan doen. En ik ga het paneel opnieuw presenteren. Oorspronkelijk had het geen afwerking, het zwarte kader van het isolatieglas en het rubber aan de zijkanten waren te zien. Nu wil ik van het zwarte kader af en ga ik het monteren in een buisframe.

studio

studio_4149

I took this picture to show the new led display, the white panel on the left.

gelaagde vragen

Dinsdag zag ik een waardeloze, pretentieuze theatervoorstelling waarin thema’s van het mens zijn de basis zouden zijn. Er waren enkel drie monologen en geen enkel theatraal element.
Gisteren las ik ‘What it is’ van Lynda Barry, een beeldend onderzoek naar beeld. Vragen werden er gesteld over beeld, verbeelding, tekst, verhalen. Deze vragen werden fraai verbeeld in tekeningen-collages. Het verbeeld een zoektocht van de schrijfster/tekenaar. In het hoofd van de lezer/kijker gaat dit onderzoek verder. Dat is wat kunst volgens mij kan doen.

Constant zu ehren

ode aaan Constant door Tom van Teijlingen

I haven’t been to The Hague to visit Constant – New Babylon yet and am looking forward to it. I love Constant’s work.

Scroll to Top