fundraiser

Ich bin ein Amerikaner. We’re all Americans, at least the Dutch art world is moving the American way. Since the budget cuts by the government, artist and institutions are finally looking for another way to fund their projects. I get invitations to become friend daily (yes it sounds very facebookery) and in Rotterdam, during the art fair, there was a fundraising exhibition held by the MK Award. I don’t know whether this is going to be a success.  It will at least take some time for the public to get used to this attention and to get used to the idea art is not for free. For decades art has been ‘a government thing’. Dutch artists were more or less civil servants.
The effort of the art world is frustrated by an staggering tax increase, the VAT was raised from 6 tot 19% !!  It’s about time the government rewards all effort made by decreasing the VAT again. And the public can show what they think is really important in these time of economic crisis.

 

DE PLAYER / DROP OF BLOOD RECORDS

Ik deed ook een aankoop op Art Rotterdam. Een cassette met vier 8″ platen bij De Player. De Player is een club voor geluid, performance en kunst die tevens uitgever is van vinyl en drukwerk in gelimiteerde uitgave.

Gods Söner

De Player presenteerde tijdens Art Rotterdam een drietal performances van The Sons of God. Leif Elggren en Kent Tankred hebben een achtergrond in de beeldende kunst en geluid en hebben zichtbaar ook een ruime ervaring in performance. Concept, uitvoering, opbouw getuigden allemaal van groot vakmanschap en grote betrokkenheid. Kunst zoals kunst bedoeld is.

De Zonen zijn voor een werkperiode te gast geweest bij de De Player en gezamenlijk hebben ze ook een boeiende uitgave gemaakt. Ze hebben een oude kopergravure van het hoofd van Jesus C in vinyl gegoten en deze met een speciaal gemaakte speler tot klinken gebracht. De Player biedt een gelimiteerde editie van het afgietsel en en iets minder beperkte uitgave van het geluid op cd met print van de gravure te kop aan.

plagiaat

Op Art Rotterdam en diverse neven exposities verbaas ik me over de grote hoeveelheid namaak. Dat komt deels doordat ik al vele jaren veel kunst kijk. Het zal ook door allerlei andere zaken bepaald worden. En ik vermoed dat de kunstenaars die voorgangers nabeelden, dat vaak niet bewust doen.

En ik vind ook dat het ‘mag’ en vind originaliteit meer een marketingsterm in de kunst dan een belangrijk streven. Toch boeit het me niet als ik werk zie dat ik eerder al gezien heb. Echt enthousiast werd ik op Art Rotterdam van een werk van Christo en Jean-Claude. Misschien was dat wel tekenend voor deze beurs.

 

Bekeken kunst

Bij binnenkomst op Art Rotterdam moet ik wat wennen aan de drukte. ‘Wat zijn er veel linkse hobbyisten.’ Te midden van de stroom bezoekers op weg naar RAW art fair, aan de overkant op Katendrecht, besefte ik dat het totale kletspraat is om hedendaagse kunst als elitair en linkse hobby te betitelen. Alle leeftijden, inkomensgroepen en opleidingsniveaus waren vertegenwoordigd.

Binnen loopt iedereen daar op haar/zijn eigen manier rond, met de eigen achtergrond. En zo beleeft iedereen op eigen manier dit kunstproject. Zoals het hoort. Minder ervaren bezoekers zijn wellicht meer verrast maar ervaren daardoor niet meer of minder.

kunst kijken

Vandaag de paden op en de lanen in, na gisteren een dag doorgebracht te hebben op Zuid in Rotterdam. Kunst kijken op en rond Art Rotterdam.

copyright is for capitalism not for creativity

it’s conservative too :). I’m always surprised by the fact that parties of the left in the Netherlands are choosing the side of the entertainment industry instead of  the side of artists. Of course there are also many artist who choose the side of their enemy, but that is mostly out of ignorance, one can expect more knowledge and a wiser choice by political parties and organisations like trade-unions.

POWER OFF

Picture taken in the installation piece Out Of Focus, part of the Power Cut exhibition of the IFFR. It shows four projections of Beirut in the early nineties. What makes it absolutely great is the POWER OFF switch of one of the four beamers. I’m not sure if this is done on purpose by the artist, Salah Saouli, or that it’s just a technical error. But it’s an excellent metaphor for the situation in the middle eastern region today.

Het mooiste beroep?

Bomen worden niet gesnoeid maar gekapt. In dit park zaten tuinmannen gehurkt met een schaar het gras te knippen. Geweldig, wat een mooie manier om je dag door te brengen :). Tuinman in Japan, kan een mens meer wensen?

Scroll to Top