making pictures of pictures

monolake

A rather silly activity during the Sonic Acts 2010 festival: making pictures of performances and presentations. What makes it even more silly is the compact camera I used. So I end up with low quality pictures of screened pictures by others. They are useful in helping me remember information the speakers  brought. But it didn’t bring me a visual overview of the festival.

presentation by Raviv Ganchrow

internet wordt te serieus genomen

led there be light
Bedacht ik bij het bezoeken van de expo Versions in het NIMK. Zelfs een groot deel van de gepresenteerde webkunst heeft een hoog puberaal gehalte. Ook activistische kunstenaars komen vaak niet verder dan flauw vandalisme.

onderduiken in licht en geluid

Komende dagen ben ik op het Sonic Acts festival. Vier dagen lang ondergedompeld in electronische klanken, omgevingsgeluiden, omringd door speakers, kijkend naar al of niet abstracte beelden en luisterend naar boeiende sprekers. De fotocamera gaat mee. Wilt u horen waarmee mijn oren verwend worden download dan mooie tracks op de site van Monolake.

space is the only truly abstract quantitity

zonder titel (arsenale)

Other than in science fiction, it has no narrative. Aldus Anish Kapoor in gesprek met Donna de Salvo in de prachtige monografie over Kapoor uitgegeven voor Phaidon.

Bij het lezen hoor ik regelmatig mijn yoga  lerares in mijn hoofd. Hoe ze ons erop wijst dat we de ruimte om ons heen kunnen voelen, zo is Kapoor altijd bezig met het object en de ruimte erom heen. Object en non-object. En vanzelfsprekend met de huid van het beeld dat nu eeenmaal het vlies tussen de binnen- en buitenruimte is. En via die huid komt hij dan weer bij het vlees, zoals zichtbaar in de wasbeelden van de laatste jaren. Want naast abstract is het werk van Kapoor concreet. Het is een complexe en vanzelfsprekende combinatie van formele beeldhouwkundige elementen, mythes, sex en verdwijnen. Het combineert vele schijnbaar tegenstrijdige elementen. Het resultaat is echter nooit gecompliceerde beelden maar juist heel eenvoudige objecten die rechtstreeks door lijf en hersenen ervaren kunnen worden.

(de foto toont geen werk van Anish Kapoor maar is door mij genomen op het Arsenale terrein in Venetië)

gaat dat zien

zaaloverzicht
zaaloverzicht

David Jablonowski in het SMBA.

Soms is het fijn in een tentoonstelling te zijn. Bij deze tentoonstelling gaf de persinformatie me zowel het idee dat het iets bijzonders kon zijn als dat het kunstenaarstroep kon zijn. De enige afbeelding op de site van het SMBA sprak me niet aan.
Toch ging ik kijken en daar was ik blij om. Ruimtelijk, poëtisch, tactiel, robuust. Nou ja, gewoon kijken en je eigen beeld en gedachten vormen. Nog tot 14 maart.

garage sale

Townhall
Townhall (foto van www.jurriaanmolenaar.com )

Marian Cramer Projects is een nieuwe galerie in Amsterdam. De eigenaresse heeft haar garage omgevormd tot galerie. Ik was daar eind januari bij de opening van de expositie van Jurriaan Molenaar.

Hoewel het een kleine ruimte betreft was het een mooie expositie. Goed werk en zorgvuldig ingericht. Ik begreep dat Marian Cramer tot voor kort conservator bij Het Stedelijk was. De  galerie heeft (nog) geen website, meer informatie heb ik ook niet. Zo weet ik niet of ze ook elders exposities gaat organiseren.Wel inspirerend zo’n start vanuit huis.

De expositie van Jurriaan is t/m 31 maart op afspraak te bezoeken, tel. 06 14780171.

html, body {
width: 100%;
height: 100%;
}

arts task is to contribute to evolution

in afwachting

Aldus Pipilotti Rist op de site van Cinema Reloaded. CR is een nieuw project van het International Film Festival Rotterdam waarin het publiek gevraagd wordt co-producent van films te worden.

Laat kunst niet enkel afhankelijk zijn van subsidies en daarmee van niet persé kunstminnende politici. Kies zelf welke filmmaker je wilt steunen, wordt co-producent.

i’m new here

nyc-gamecourt5

Leuke titel voor het eerste album sinds 15 jaar van Gil Scott-Heron: I’m new here. Er zijn wel vaker herintreders in de muziek, maar het is zeldzaam dat het leidt tot een goede plaat.
Producer Richard Russel heeft Scott-Heron vier jaar geleden in de gevangenis op Rikers Island opgezocht om het plan voor een nieuwe lp voor te leggen. Herintreden gaat wel vaker niet zo vlot, maar het resultaat bij Scott-Heron is het wachten waard.

Gil Scott-Heron is een performing poet, één der grotere namen uit de spoken word muziek. Voorloper van de rap en belangrijke invloed op de hiphop. Na een succesvolle carrière verdween de aandacht en is de man blijkbaar in een minder succesvolle fase van zijn leven beland. Hetgeen resulteerde in meerdere gevangenisstraffen voor cocaïne bezit.

De nieuwe LP verschijnt volgende week en krijgt geweldige recensies. Hij is deze week ook te beluisteren op de VPRO luisterpaal.

in the end we’re all burnable garbage

air doll
air doll, stills in Taneda's Coolsingel Cube

Quote van de dag op het International Film Festival Rotterdam: ‘in the end we’re all burnable garbage ‘. Aan het woord is een poppenmaker die de hoofdrolspeelster gelijk geeft dat ze als opblaaspop niet wezenlijk verschilt van mensen. De filmmaker, Kore-Eda Hirokazu, heeft ons dan al overtuigd van de leegheid die veel mensen ervaren en van de gevoelens van de pop.
We zagen al eerder dat in Tokyo het afval gescheiden wordt in wel- en niet brandbaar. Later zien we de gestorven vriend van de pop in een transparante zak voor brandbaar afval langs de weg.

Ook Air Doll weet weer humor, absurditeit en diepgang te combineren zoals in de Japanse cinema gebruikelijk.

kunstleven

In het essay The decay of lying, 1891*, schrijft Oscar Wilde dat het leven vaker de kunst volgt dan andersom. In het zelfde essay schrijft hij ook dat het doel van kunst is: het vertellen van mooie onware dingen, maar dat terzijde. Ik denk weer aan Wilde bij het zien van deze foto, die ik vorige week op een nabij gelegen bedrijfsterrein maakte. Het zijn de restanten van een afgebrande loods.

Als dit in een museum als installatie getoond wordt is het meestal flauw, dan zou bijvoorbeeld zo’n stalen kistje te gezocht zijn. Maar in het wild is het prachtig. Geen kunst, want het is niet met die bedoeling gemaakt en wel kunst omdat ik in de verwrongen staalplaten sculpturen zie.
Zonder kennis van kunst zou ik het waarschijnlijk ook mooi gevonden hebben, maar dat kan ik niet weten, want ik kijk nu eenmaal al jaren naar kunst. Ik zou het in ieder geval niet als sculptuur gezien hebben.

The decay of lying is één van mijn favoriete teksten. Het is Oscar Wilde op zijn best, intelligent, creatief en komisch. En dit pleidooi voor de leugen is heel mooi, want in het vertellen van mooie onware dingen was Wilde de beste.

*Ik heb de 16′ uitgave uit 1927 van de bundel Intentions waarin het essay opgenomen is, maar las het pas in 1986 voor het eerst. In Leiden zat een Engels antiquariaat waar je boeken kon bestellen.  De eigenaar ging dan tijdens zijn inkoopreizen in Engeland op zoek naar de titel. Zo konden we ook voor het internettijdperk al overal aankomen.

gevonden beelden

kabels, videocam en one way bord
foto: lindsey bergquist op sxc.hu

In een artikel  over Germaine Kruip in MetropolisM  (2009#5) heeft de schrijfster, Catrin Lorch, het herhaaldelijk over gevonden beelden. Ze doelt op reeds bestaande foto’s die Kruip in boeken en op internet etc. ziet en gebruikt. Kruip gebruikt o.a. bestaand beeld omdat ze terughoudend is in nog meer beeld toevoegen. Geen idee of dat wel of niet zinnig is. Wel vind ik het zeer voor de hand liggen bestaand materiaal te gebruiken. Als je voor een werk een foto van wolken nodig hebt zijn er  zeer mooie op internet te vinden. Waarom dan zelf met de camera buiten gaan wachten tot eindelijk de wolk voorbij komt die je nodig hebt?

chronoscopie

hudson railway bridge
hudson railway bridge

De meest opwindende denker van deze tijd is voor mij Paul Virilio. Al decennia lang houdt hij zich bezig met snelheid, verplaatsing, ruimte, licht, tijd, de invloed van technologie. Zover ik weet is er maar één boek van hem in het Nederlands vertaald: Het horizon negatief. Je zou er bijna Frans voor gaan leren, maar gelukkig zijn veel boeken in het Engels verkrijgbaar.

In het tijdschrift OPEN (2009/18) staat een interview met Virilio. Het gaat over hoe de stad en haar functie veranderd onder invloed van nieuwe technologieën. Met name communicatie technologieën als internet en mobile telefoons (die volgens Virilio in het Engels toepasselijk cell-phones heten omdat we ons ermee onder elektronisch arrest plaatsen). We zijn en handelen niet meer persé op de plaats waar we ons lijfelijk bevinden. De steeds groeiende megasteden gaan steeds minder als stad functioneren. Verleden, heden en toekomst kunnen niet langer worden omschreven als een chronologie, maar moeten ze eerder worden gekenschetst als chronoscopie*. De versnellende steden en economie ontwikkelen zich te snel voor onze planeet.

Virilio heeft een onafhankelijke eigen kijk op de ontwikkeling van onze wereld, hergebruikt woorden en verzint nieuwe waar nodig. Al in eerder werk omschreef hij hoe we de controle over de ontwikkeling van onze economie, ons leven kwijt zijn. Zijn werk leest soms als dat van science fiction schrijvers als Philip K. Dick en William Gibson. En ook fijn: nergens is hij moralistisch.

* Chronoscopie is een term die ook in science fiction boeken gebruiken wordt. De verschillende tijden kunnen van volgorde wisselen. Ik heb inmiddels en boek van P. K. Dick besteld waarin dit voor komt dus waarschijnlijk kan ik er later meer over schrijven.

baudoin

trap
trap (foto annekatrien de maar)

Zojuist De vier stromen gelezen een strip van baudoin naar een scenario van Fred Vargas.
baudoin schildert/tekent strips met penseel en oost-indische inkt. Dit doet hij virtuoos. De meeste boeken die hij gepubliceerd heeft zijn door hem zelf geschreven, vaak autobiografische, verhalen. Soms werkt hij met andere schrijvers zoals bij De vier stromen, een policier met een sterk en origineel verhaal. Het tekenwerk kan ik niet goed beschrijven, dat moet men zien. Ik heb vorige maand een stapel baudoins gekocht bij de slegte. Ga snel kijken of er nog iets over is.

baudoin is trouwens ook herintreder. Als kind waren zijn broer en hij voortdurend aan het tekenen. Zijn broer ging naar de kunstacademie, Edmond werd boekhouder. Nadat zijn broer de tekenkunst opgaf keerde Edmond er op 33 jarige leeftijd naar terug.

Bij de foto: aan deze foto dacht ik bij het lezen. Als je werk van baudoin wilt zien kijk dan hier.

spel

new york gamecourt
new york gamecourt

Items (2009#3) had als thema Games, MetropolisM (2009#5) had als thema Games, het vanabbemuseum toont kunst onder de titel ‘Play Van Abbe, deel 1: Het spel en de spelers’. Het fonds BKVB heeft een Games fonds. Het is duidelijk: we moeten spelen als kunstenaar en vormgever. Op zich niet nieuw, het weer zeer populaire Fluxus had net als Dada een speels element en vormgevers willen nogal eens puzzelen.
Ik vraag me wel af of het Fonds BKVK zich zo uitdrukkelijk met de inhoud en vorm van kunst moet bemoeien. Als ik als kunstenaar of vormgever een werk in de vorm van een spel wil maken kon ik daar toch al subsidie voor aanvragen?
Zelf vind ik spelletjes leuker om te maken dan te spelen. Misschien vind ik spelletjes voor volwassenen zelfs een vreemd verschijnsel.

the poetics of space 2

hagia sophia
hagia sophia

Na mijn eerste bezoek aan New York organiseerde ik een diavertoning. Met name de kinderen in het publiek waren teleurgesteld: “jullie staan er zelf helemaal niet op”.
Daar hadden mijn reisgenote en ik niet bij stil gestaan. Vanzelfsprekend hadden wij de stad gefotografeerd en kunst die we daar gezien hadden. Dat wij daar zelf ook waren bleek uit het feit dat we foto’s gemaakt hadden, daarvoor hoefden we er zelf niet op te staan.

the poetics of space

2d bril
2d bril

Het is bekend, sommige woorden veranderen al te sterk als ze vertaald worden. Poetics laat zich niet door poëzie vertalen. Poëzie dat is poeziealbums en andere slappe hap. Maar Poetics/Poitics, het boek bij Documenta 10 is een pronkjuweel in mijn boekenkast. “Poetics refers generally to the theory of literary discourse and specifically to the theory of poetry, although some speakers use the term so broadly as to denote the concept of “theory” itself.” aldus Wikipedia. Maar Poetics is meer dan dat, het is mooi, het geeft zelf al een gevoel van ruimte.

The Poetics of Space is de titel van Sonic Acts XIII. In een tijd waarin het virtuele domein steeds belangrijker lijkt te worden wil men de aandacht richten op het belang van de fysieke ruimte.
Ik loop zelf al een tijd na te denken over een expostitie met als titel Space is the place (met dank aan Sun Ra). De beleving van ruimte, reëel en virtueel is nog steeds een hoofdonderdeel van de kunsten.

wordt vervolgd

triumph des willens

still from movie by Sarah Morris
still from Bejing, 2008 by Sarah Morris

Op de tentoonstelling Morality in Witte de With is de film Bejing, 2008 van Sarah Morris te zien. Ze heeft gefilmd in Bejing ten tijde van de olympische spelen. We zien beelden van de openingsceremonie, sporters in actie, bobo’s die zich voorbereiden, celebrities op de tribune, de stad en haar bewoners. De beelden zijn mooi en geven een andere kijk op het evenement dan wat we er van op tv zagen. Dit gebeurt door de keuze van het soort beelden, het camerawerk, de montage en ook door de vertoning op groot scherm in een expositieruimte. De titel van de expositie hielp ook vast bij mijn eerste associatie toen ik de film zag: Triumph de Willens, de nazi-propaganda film van Leni Riefenstahl uit 1935.

De film van Sarah Morris toont duidelijk dat de olympische spelen primair een progaganda instrument zijn. In 1996 in Atlanta voor een frisdrank fabrikant, in 2008 in Peking voor een dictatoriaal regime.

still from Bejing, 2008 by Sarah Morris

kunstkijken

wdw 17-12-2009
wdw 17-12-2009

Op de tentoonstelling Morality in Witte de With maakte ik een aantal foto’s van het videowerk Voight kampff van Ron Terada. Door de beeldhoek die ik koos onstond een nieuw beeld. Ik ervaar dit als zijnde een foto van mij. Het is weliswaar gebaseerd op het werk van Ron Terada maar ook een nieuw werk.

Mooi onderwerp bij een project dat over moraliteit gaat. Van wie is een beeld? Een oude vraag maar wel één die steeds vaker gesteld wordt. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig voortdurend een camera op zak en beelden worden middels internet razendsnel onderdeel van het publieke domein.  Toch wordt er vaak nog kampachtig omgegaan met beeldrecht en copyright. En speelt de romatiek van de originaliteit nog een belangrijke rol.
We worden allen voortdurend beïnvloed door wat we zien, horen en voelen en verwerken dat in wat wij zelf voortbrengen. Bewust en onbewust.

kis

ground control van edith dekyndt in witte de with
ground control van edith dekyndt in witte de with

Ik had al bedacht dat Keep It Simple het motto voor TastyMouse (mijn webontwerperij) in 2010 zou zijn, maar nu ik vanochtend deze foto terugzie bedenk ik dat het ook een goed uitgangspunt voor het herintredend kunstenaarschap is. Ik maakte de foto vorig jaar in Witte de With waar deze ballon zich in één van de zalen bevond. Bezoekers konden hem een zetje geven waarna hij traag door de ruimte bewoog. Ja, dat kennen we van balonnen. Kunst hoeft ook niet origineel te zijn. Het moet ruimtelijk werken en de verbeelding stimuleren en dat deed dit werk van Edith Dekyndt.

code

are you reading me?
are you reading me?

Wikipedia: 1. afgeleid van het Latijnse Codex = wetboek, via het Franse en Engelse woord Code ook naar het Nederlands “Code” = wetboek (zie Nomenclatuur Codes) en vandaar ook naar “voorschrift”, bijvoorbeeld in “gedragscode”.

2. een code in de ruimste zin is een aanduiding die voor iets anders staat, een symbool, een verzameling symbolen, een beweging, etc. Codes worden gebruikt om te communiceren: het is eenvoudiger het woord ‘tafel’ te zeggen dan naar een tafel te wijzen. Alle talen zijn dus eigenlijk codes. Communiceert men met iemand die de code niet kent – dus iemand die een andere taal spreekt – dan moet men wel naar de tafel wijzen.
Als webdesigner denk ik bij code primair aan computercode, aan HTML, PHP, CSS, Javascript enzovoort. Eén van de redenen om terug te keren naar de kunst is dat ik die code een beetje zat ben. Toch is het ook heel spannend. En creatief. En code kan ook mooi zijn.

De kunst kent ook vele codes. In het beelden maken, het tonen,  de verhouding tot verschillende soorten kijkers.
Bij kunstgeschiedenis is het ‘lezen’ van bijvoorbeeld bijbeltaferelen een bekend onderdeel. En feitelijk wordt elk kunstwerk door de kijker gedecodeerd. En dit gebeurt net zo onvoorspelbaar als sommige browsers de opmaakcode van webpagina’s interpreteren.

Wij zitten vast in code, komen voort uit code, handelen vanuit code en dromen in code.

Scroll to Top